Is de medaille bonus voor paralympische sporters hetzelfde als die van de olympische sporters?

Bij het kijken van de paralympische spelen vroeg ik mij af, heb er zelf geen informatie van op het internet kunnen vinden.

Graag met bronvermelding, aangezien ik er zelf geen heb kunnen vinden.

Toegevoegd na 46 seconden:
Graag met bronvermelding *(indien mogelijk)* aangezien ik er zelf geen heb kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
3.2K
Amadea
7 jaar geleden
Wat bedoel je met 'bonus', het prijzengeld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan er van Nederland niets over vinden. In de V.S. is het stukken minder: http://money.cnn.com/2016/09/02/news/paralympians-medals-worth-less/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het IOC geeft geen prijzengeld bij het halen van een medaille
Het is aan de landen zelf om een bonus (prijzengeld) uit te reiken voor het behalen van een medaille
Maar ik bedoel hierbij inderdaad het geld wat ze krijgen omdat ze een medaille hebben behaald terwijl ze uitkwamen voor een bepaald land

Antwoorden (1)

Sinds de Olympische Zomerspelen van 2000, die in Sydney werden georganiseerd, kunnen de Nederlandse deelnemers aan de Olympische Spelen naast het winnen van een medaille ook een prijzengeld verdienen. Dit prijzengeld is een extra bonus die beschikbaar gesteld wordt door NOC*NSF.
Het Olympisch prijzengeld bedraagt in Nederland voor een Nederlandse sporter:
Olympisch goud: € 25.500,--, Olympisch zilver: € 19.125,--, Olympisch brons: € 12.750,--.
Als een individuele sporter tijdens de Paralympische Spelen een medaille haalt, waardeert NOC*NSF dit met een financiële bonus, deze is bij lange na niet gelijk aan de bonussen die de medaillewinnaars tijdens de Olympische spelen krijgen.
De hoogte van deze vergoeding is als volgt:
Voor een gouden medaille : € 10.200,--, voor een zilveren medaille : € 3.825,--, voor een bronzen medaille : € 2.550,--.
Voor medailleprestaties van teams geldt dat ieder teamlid, dat feitelijk op grond van de geleverde prestatie een medaille ontvangt, een vergoeding ontvangt gebaseerd op een verdeelsleutel.
Voor ieder teamlid bedraagt de minimum vergoeding:
Voor een gouden medaille : € 3.570,--; voor een zilveren medaille : € 1.275,--; voor een bronzen medaille : € 765,--.
Behaalt een Topsporter meerdere medailles dan geldt er een speciale regeling.

Dit alles staat vermeld in Artikel 13 van de
Overeenkomst Topsporter – Paralympische Spelen Rio 2016 die iedere speler ter ondertekening krijgt uitgereikt.