Waar kan ik goede technische looptraining volgen?

Ik ben eind vorig jaar begonnen met hardlopen. Dat lukt inmiddels prima (zie onderaan). Maar "ik doe maar wat". Ik zoek daarom een training die zich vooral richt op de looptechniek.

Doelen van de training:
--  Blessurepreventie.
--  Efficiënter lopen.

Met het tweede punt bedoel ik dat je, als je techniek goed is, met minder inspanning dezelfde snelheid kunt behalen - of, wat mijn bedoeling is: met dezelfde inspanning een hogere snelheid kunt behalen.

Het gaat me daarbij bijvoorbeeld om de houding van de romp, de bewegingen van de armen, de stapgrootte, hoe hoog je je knieën en je voeten moet optillen, en vast nog veel meer waar ik nu niet aan denk omdat ik er nog geen verstand van heb.

Beter schoeisel kan daar ook bij helpen, en ik sta open voor advies daaromtrent - maar juist daarom ben ik wat huiverig voor de looptrainingen die door sportzaken worden gegeven, want daar kan belangenverstrengelingen een rol spelen ("wij van schoenmerk X raden u aan ..." - je voelt hem al).

Hoe ga ik het beste op zoek naar een dergelijke looptechnische training? Door mensen die weten waar ze het over hebben, en die adviezen geven op basis van inhoudelijke, niet-commerciële argumenten?

Achtergrond:
Ik had en heb een uitstekende conditie, maar geen hardloopconditie. In het begin hield ik nog geen 2 km vol. Intussen loop ik zonder enig probleem 5 km in 26 tot 27 minuten.

Toegevoegd na 2 minuten:

In eerste instantie wil ik het bij die 5 km houden, en mij richten op het verhogen van mijn snelheid.

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende manieren om technische looptraining te volgen. Je kunt bijvoorbeeld een loopcoach inhuren om je te helpen met het verbeteren van je techniek. Je kunt ook online tutorials volgen of een looptraining programma volgen.
Bronnen:
5 maanden geleden