wat is een goed fitness schema voor een 15/16 jarige?

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan op fitness. Dat staat vast!
Alleen persoonlijk vindt ik het fijner om te werken met een schema alleen heb ik geen idee wat en hoe het beste voor me is.
Hoeveel van wat en hoe veel gewicht is het beste.
Ik ben alles behalve dik, en in de 1,75-1,80 lang en weeg 53-55 kilo.

Iemand een idee hoe ik een duidelijk overzicht maak en wat er in moet?

Trouwens mijn doel is ook wel handig om te weten.
*Conditie
*Spieren (voornamelijk arm, been, buik)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zou eigenlijk gewoon alle spieren moeten willen trainen. Grote biceps en triceps terwijl je nauwelijks rug of borst spieren hebt zou raar lijken. Alleen veel sporters hebben een schema waarop ze elke dag een andere spiergroep doen. En dan voor bijvoorbeeld 3-4 keer per week. Vaak wordt dat zo ingedeeld: -Benen -Rug -Armen (triceps en biceps worden vaak ook apart van elkaar gedaan) -Borst -Buik -Schouders Dan doe je bijvoorbeeld op de maandag benen, op de dinsdag rug en dan combineer je dat met biceps. Woensdag rust. Donderdag schouders en buik en vrijdag borst en triceps. Dit is slechts een voorbeeld van hoe je het zou kunnen doen. Sommige sporten doen liever elke keer hun hele lichaam (met crossfit bijvoorbeeld). Welke oefening je dan precies voor welke groep doet en met welke gewicht is voor nu misschien iets teveel detail. Die dingen kunnen ze in de sportschool vaak ook wel goed uitleggen.

Een trainingsschema is erg persoonlijk. Je moet ondervinden wat voor jou het beste werkt. Zorg er in ieder geval voor dat je lichaam na twee dagen trainen een dag rust krijgt om te herstellen en dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt om het spierherstel en de spiergroei te bevorderen. Ik combineer zelf de triceps en borstspieren, biceps en schouders en benen, rug en buik. Toegevoegd na 1 minuut: Je cardiotraining kun je het beste na je krachttraining doen. Wees hierbij alert op het feit dat je training kort, maar krachtig moet zijn. Lange duurtrainingen zijn funest voor je spiergroei. 10 tot 15 minuten op de hometrainer, fiets of loopband op hoog tempo is voldoende voor het opbouwen van conditie en het verbranden van vet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100