Wanneer mag je beginnen met het trainen van je spieren?

Wanneer mag ik nu beginnen met het trainen van mijn spieren, vanaf welke leeftijd is dat het beste?
En moet je lichaam eerst breder worden voordat je begint met trainen?
Ps. ik ben 13.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.6K

Het beste antwoord

Je mag beginnen met spieren trainen wanneer je wilt. Wanneer je aan een sport doet waarbij jij je spieren moet gebruiken zullen die ook groter worden. Wanneer je alleen je spieren traint is dat bodybuilden. Het probleem van bodybuilding op vroege leeftijd is dat je lichaam meer in de breedte dan in de lengte zal groeien, daardoor kun je dan nooit je maximale lengte bereiken. Het is voor iedereen eigen keus. Je kan ook wat dumpels van 2kilo kopen, en een keer per week flink trainen. Dan elk jaar een kilo erbij. Wanneer je dan voldoende eet zal het geen tot weinig invloed op jou groei hebben. In de meeste sportscholen moet je zestien jaar zijn voor krachttraining.

Op je 21e ben je wel uitgegroeid. Dan krijg je ook veel energie, en kan lekker los gaan in de sportschool zonder bang te zijn dat het je groei gaat aantasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het 'mag' vanaf je 16e, maar verstandiger is vanaf 18, liever nog 20 jaar. Voor die tijd is je lichaam nog niet volledig uitgegroeid, en kan krachttraining zorgen voor groeipijn e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, en met halters nu trainen, dat zou dus schadelijk kunnen zijn voor mijn spieren later?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet voor je spieren... Voor je gewrichten. Daarnaast ga je onherroepelijk groeipijn krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de groeispurts ontstaat er grote rek van spieren en pezen bij hun aanhechting aan de botten. Botten groeien sneller dan spieren en dit veroorzaakt de rek van spieren en pezen. De rek is waarschijnlijk de oorzaak van groeipijn. http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/224/wat-is-groeipijn spieren groeien+botten groeien=geen groeipijn????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je krachttraining gaat doen worden je spieren nog korter. 1+1=2? das vragen om problemen hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ja, ik was vergeten trainen=korte spieren (de manier waarop ik train dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I rest my case XD
Johny, onder goede begeleiding kan je nu al beginnen met trainen. Je krijgt dan nog geen krachttraining, maar wel training om al je spieren te gebruiken en conditietraining.
Allebei heel belangrijk om straks (over een jaar of vijf) met een goede basis aan je spieren te gaan werken.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een goed idee ja, maar hoe zit het dan met zemmen, je ziet vaak da zwemmers een gespierder lichaam daarvan krijgen, is dat dan ook schadelijk voor je spieren later?
jc54
13 jaar geleden
Als je aan wedstrijdzwemmen gaat doen, dan zal je wel meer spiermassa kweken. Op zich is dat niet schadelijk, zolang je het onder goede begeleiding doet en het goed bij houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conditie training zou kunnen, maar spieropbouw of maximale kracht is op deze leeftijd echt waanzin. De risico's die je loopt bij een onvolgroeid lichaam zijn zo groot.
ik weet dat iedereen zegt dat je pas op je 18ste moet beginnen enzo... ik heb me zelf `geprobeerd` aan te melden bij een sportschool maar daar zeiden ze dat ik 16 moest zijn :(, (heb al een ander gevonden) maar het trainen van je spieren is niet schadelijk zolang je het GOED DOET, train je als een loser dan heb je de gevolgen...

ik train al 2 maanden, flink wat spieren erbij, voor de rest geen klachten, goed trainen, goed eten, veel slapen...

Toegevoegd na 2 minuten:
http://well.blogs.nytimes.com/2010/11/24/phys-ed-the-benefits-of-weight-training-for-kids/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah sorry, ik woon 13 jaar in nederland maar heb de taal nog steeds niet onder controle, hahaha, ik bedoel: Flink wat `grotere` spieren erbij =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog steeds fout (#^.^#)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed doortrainen! Over een paar maanden kan je dan ook uit ervaring vertellen wat de negatieve gevolgen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oww? ik verheug me er nu al op~! ^^
Ik zat eerst bij een sportschool waar de minimale leeftijd 16 was. Mijn broertje mochten uiteindelijk ook beginnen (waren toen 12 & 14 jaar) en konden onder begeleiding ook krachttraining doen. Het ging er vooral om veel herhalingen te doen met een relatief licht gewicht.

Hoop dat je er wat mee kan :)