Wanneer mag je beginnen met het trainen van je spieren?

Wanneer mag ik nu beginnen met het trainen van mijn spieren, vanaf welke leeftijd is dat het beste?
En moet je lichaam eerst breder worden voordat je begint met trainen?
Ps. ik ben 13.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je mag beginnen met spieren trainen wanneer je wilt. Wanneer je aan een sport doet waarbij jij je spieren moet gebruiken zullen die ook groter worden. Wanneer je alleen je spieren traint is dat bodybuilden. Het probleem van bodybuilding op vroege leeftijd is dat je lichaam meer in de breedte dan in de lengte zal groeien, daardoor kun je dan nooit je maximale lengte bereiken. Het is voor iedereen eigen keus. Je kan ook wat dumpels van 2kilo kopen, en een keer per week flink trainen. Dan elk jaar een kilo erbij. Wanneer je dan voldoende eet zal het geen tot weinig invloed op jou groei hebben. In de meeste sportscholen moet je zestien jaar zijn voor krachttraining. Op je 21e ben je wel uitgegroeid. Dan krijg je ook veel energie, en kan lekker los gaan in de sportschool zonder bang te zijn dat het je groei gaat aantasten.

Het 'mag' vanaf je 16e, maar verstandiger is vanaf 18, liever nog 20 jaar. Voor die tijd is je lichaam nog niet volledig uitgegroeid, en kan krachttraining zorgen voor groeipijn e.d.

Johny, onder goede begeleiding kan je nu al beginnen met trainen. Je krijgt dan nog geen krachttraining, maar wel training om al je spieren te gebruiken en conditietraining. Allebei heel belangrijk om straks (over een jaar of vijf) met een goede basis aan je spieren te gaan werken.

ik weet dat iedereen zegt dat je pas op je 18ste moet beginnen enzo... ik heb me zelf `geprobeerd` aan te melden bij een sportschool maar daar zeiden ze dat ik 16 moest zijn :(, (heb al een ander gevonden) maar het trainen van je spieren is niet schadelijk zolang je het GOED DOET, train je als een loser dan heb je de gevolgen... ik train al 2 maanden, flink wat spieren erbij, voor de rest geen klachten, goed trainen, goed eten, veel slapen... Toegevoegd na 2 minuten: http://well.blogs.nytimes.com/2010/11/24/phys-ed-the-benefits-of-weight-training-for-kids/

Ik zat eerst bij een sportschool waar de minimale leeftijd 16 was. Mijn broertje mochten uiteindelijk ook beginnen (waren toen 12 & 14 jaar) en konden onder begeleiding ook krachttraining doen. Het ging er vooral om veel herhalingen te doen met een relatief licht gewicht. Hoop dat je er wat mee kan :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100