Remt krachttraining je breedte groei op jonge leeftijd, en waarom?

Hallo,

Op jonge leeftijd ben ik begonnen met krachttraining (15jaar)en train dus wel met een warming up en eerst oefeningen met eigen lichaamsgewicht en daarna het eerste setje met gewichten ligt en dan steeds wat zwaarder. En alle oefeningen minimaal 4x 12 herhalingen.

Nu wilde ik graag vragen of krachttraining je breedte groei van je schouders en rug enz. Beïnvloed en of je lengte ook beïnvloed wordt en waarom wel en waarom niet?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
hoe zwaar train je precies? alleen dumbbells?

Antwoorden (1)

"Er is nooit een adequate directe link gelegd tussen sport en groeivertraging. Er zijn wel hints dat extreem katabole sporten (ultra-endurance running, extreme diëten bij worstelen / bodybuilding) invloed kunnen hebben. Hetzelfde zou kunnen gelden voor te intensieve fitness trainingsschema’s. Er is een mogelijke hormonale link maar hier is nog te weinig over bekend om te weten wat de invloed van krachttraining is. Voordelen zijn zeker wel aangetoond. Daarom lijkt het mij voor de conclusie belangrijk het advies van het Amerikaans College van Sportgeneeskunde te herhalen: krachttraining voor kinderen is veilig en effectief mits met adequate begeleiding en middels voor kinderen geschikte trainingsschema’s, oefeningen en apparatuur."

Zie voor meer info de bron. Je kunt dus lekker gaan sporten, zolang je het maar niet te gek maakt. Het belangrijkste is goed eten, voldoende rust en slapen, en luisteren naar je lichaam.
Ritsuka
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Vooral voor de laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat geld niet alleen voor jongeren. Ik train in Basic Fit en daar zie ik velen zonder begeleiding sporten en ook vaak onjuist trainen....
Ritsuka
8 jaar geleden
ja, ik zie ook vaak verkeerde uitvoering. Zijn ook niet echt goed opgeleide trainers daar heb ik het idee.
Ik zoek veel op Youtube naar voorbeelden voor uitvoering, en laat soms iemand mij filmen zodat ik kan zien of het goed gaat.