In Nederland was dat de Haarlemsche Football Club (HFC), opgericht in 1879.

Toegevoegd na 3 minuten:
De allereerste gedocumenteerde voetbalclub was in Edinburgh, Schotland. Een man met de naam John Hope leidde die tussen 1824 en 1841. De naam ervan was gewoon Foot Ball Club.
Amadea
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
Als je de allereerste voetbalcub bent, tegen wie moet je dan spelen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te vergelijken met een bepaalde club mensen die bijv. samen 1 specifieke hobby hebben met zo'n 15 man en een club oprichten. Zij spelen dan voornamelijk tegen elkaar, zo zal het ook met deze eerste club zijn gegaan.
Sheffield FC wordt door de FIFA erkend als oudste voetbalclub ter wereld, al zijn daar wel discussies over. De club werd in 1857 opgericht.

Toegevoegd na 1 minuut:
De laatste jaren claimt Cambridge University de oudste club ter wereld te zijn, maar dit is niet officieel erkend door de FIFA (zie tweede bron).