Hoe goed kon men vroeger schaken?

Schaak wordt al eeuwen gespeeld. In veel sporten zie je het niveau steeds stijgen: het FC Barcelona van nu zou de vloer aanvegen met de wereldkampioen voetbal van 40 jaar geleden. Zouden de beste schakers uit de middeleeuwen, of 19e eeuw gewaagd zijn aan de grootmeesters van nu?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In 1992 speelden Fisher en Spasski een revanchewedstrijd voor de legendarische WK tweekamp uit 1972. In 1972 waren ze de absolute wereldtop. Weet je wat Kasparov over de wedstrijd uit 1992 zei? "Ze speelden schaak van 1972. Ze waren een schaduw van zichzelf". Zo snel ontwikkelt het schaken zich blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het klopt dat het schaken nog steeds verbetert; maar dat ligt ook aan de steeds grotere hoeveelheid theorie, aan de partijen die man kan bestuderen en aan het computerschaak dat als training natuurlijk een zeer goede methode is. Dit wil echt niet zeggen dat de schakers van vroeger (als Lasker, Capablanca, de geniale Reti, Paul Keres en onze eigen Max Euwe) minder waren dan de schakers van nu. Als zij nu leefden en tijd kregen om up to date te raken met de theorie, zouden ze weer ijzersterk schaken!

Antwoorden (1)

Ik denk zeker dat het niveau van schakers als Paul Morphy, Harry Pillsbury, Adolf Anderssen en Willhelm Steinitz gelijk is aan dat van de beste schakers van nu. Maar wanneer die tegen een moderne grootmeester zouden schaken (als je ze naar deze tijd kon laten komen), zouden ze vaak verliezen, doordat in die eeuw de schaaktheorie zich enorm heeft ontwikkeld; en daar hebben ze natuurlijk geen kennis van kunnen nemen. Maar hun strategisch inzicht en positiespel was ook 150 jaar geleden al op een heel behoorlijk niveau. Er zijn schitterende partijen uit die periode te vinden in alle boeken over schaaktheorie waaruit blijkt dat men ook toen al zeer sterke schakers had.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft de schakers uit de middeleeuwen geldt dit waarschijnlijk niet; (a) omdat de regels van het spel nog niet universeel waren en (b) omdat men in die tijd geen beroepsspelers had (of amateurs die een groot deel van hun tijd aan schaken besteedden).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Wauw... ! Bij deze vraag dacht ik: "Hoe kun je hier ooit een antwoord op geven ?" Maar dit is niet alleen een antwoord op de vraag, het is ook nog eens informatief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Ozewi, tsja, vroeger op redelijk niveau geschaakt en dus ook veel erover gelezen...ooit begonnen met het erg leuke boekje van Max Euwe 'Oom Jan leert zijn neefje schaken'...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus Dat is wat je noemt: schaakmat