Wordt er in electronic sports (ook) gecontroleerd op dopinggebruik?

Aangezien het, zeker in het geval van Starcraft 2, LoL en Dota 2, om aanzienlijke bedragen (letterlijk tonnen) kan gaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.telegraaf.nl/digitaal/games/24303389/__Dopingcontrole_bij_gametoernooien__.html
De krant zegt wel eens meer iets, maar soms is het waar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Soms klopt het inderdaad, zoals in dit geval. ;) http://tweakers.net/nieuws/104400/electronic-sports-league-gaat-deelnemers-op-doping-testen.html Snap ook niet waarom ik dat zelf niet heb gevonden. :-p Formuleer 'm als antwoord en je 11 punten zijn binnen. :)

Het beste antwoord

Verschillende professionele gamingliga’s gaan hun deelnemers aan toernooien testen op het gebruik van doping. Spelers blijken namelijk op grote schaal drugs als Ritalin te gebruiken om scherp te zijn bij het spelen.
Het middel tegen ADHD kwam eerder dit jaar in het nieuws doordat een eSports-speler toegaf dat spelers het middel massaal gebruiken om geconcentreerd te blijven, dit was een van de aanleidingen tot het nemen van maatregelen.
Electroni cSports League (ESL) die over de hele wereld gametoornooien met grote geldprijzen organiseert, is de grootste Liga die aan het initiatief meedoet. Spelers willen alleen maar winnen en hebben er veel voor over. Dit leidt tot het gebruik van stimulerende middelen, soms ‘uppers’ genoemd.
Voor het testen wordt samengewerkt met het Wereld Anti-Doping Agenstschap (WADA).
Tijdens het ESL One Cologne eSports-toernooi dat op 22 en 23 augustus werd gehouden zijn de eerste dopingtests gehouden. Op willekeurige momenten is het speeksel van spelers getest op verboden middelen. Alle drugs die op de lijst van verboden substanties tijdens competities staan, zijn niet toegestaan.
ESL houdt de officiële regels van de World Doping Agency aan.
ESL weten dat het wel toegelaten is om bepaalde medicijnen te nemen wanneer spelers een duidelijke doktersverklaring kunnen aantonen. In dat geval is de amphetamine en dextroamphetamine (Adderall, Adderall XR) geoorloofd.
Het is toegestaan voor spelers om voor het toernooi marihuana te gebruiken. Tijdens het toernooi is dit echter strikt verboden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Pro-gamer Kory 'Semphis' Friesen heeft toegegeven dat er tijdens professionele Counter-Strike: Global Offensive-toernooien massaal drugs worden gebruikt om de spelers gefocust te houden. Dat meldt hij in een interview met Launders CStrike.
"Iedereen doet het in de ESEA LAN", aldus Friesen in een interview eerder dit jaar.
Kory 'Semphis' Friesen speelt Counter-Strike: Global Offensive bij het team Nihilum.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geweldig!
Dankjewel :)