Welke sport of activiteit helpt bij woede-aanvallen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn geen specifieke sporten die helpen tegen woede-aanvallen. Er zijn wel activiteiten waarin je je energie kunt botvieren in plaats van op meubilair of mensen in je omgeving, maar dat zou lastig timen zijn, omdat ze niet preventief helpen en ook niet meer achteraf. Beter kun je dus op het moment dat je een woede-aanval hebt een stukje gaan lopen of fietsen, niet eens zozeer om je woede / agressie kwijt te kunnen, maar om uit de situatie te stappen die je zo boos maakt en te kalmeren / weer bij zinnen te komen. Belangrijker dan een sport kiezen is proberen de oorzaak van je woede-aanvallen te achterhalen en die aanpakken. Dat kunnen natuurlijk psychische oorzaken zijn (trauma's, slecht zelfbeeld, onzekerheid, verkeerd voorbeeld in de opvoeding) maar vlak ook veel lichamelijke aandoeningen (van slaaptekort tot best wel ernstige ziektes) niet uit. Het kan dus heel moeilijk zijn er zelf de vinger op te leggen, en wellicht heb je hierbij hulp nodig. Woede-aanvallen zijn echter zeker bij een volwassene niet normaal en kunnen niet simpel uitgepoetst worden door afleiding te zoeken in sport. Sterker nog, sport is vaak zeer competitief en er kan onenigheid ontstaan over interpretatie van regels die woede-aanvallen juist kan uitlokken. Individuele sporten zijn dan ook het verstandigst zolang met zijn woede nog niet onder controle heeft. Werk eerst daaraan.

Je kan een sport / activiteit zoeken waarbij je jezelf moet concentreren. dan kan je je woede vergeten. schaken en piano spelen werken bij mij wel goed.

Daar kan je geen direct antwoord op geven...het is afhankelijk van de persoon en zijn/haar karakter. Het gaat over het algemeen zo; Je wordt ergens woedend om of raakt gefrustreerd, wat je zeker woedend kan maken. Je voelt onmacht en iets van agressie opkomen.... je moet je ergens op afreageren om de druk van de ketel te halen, want dat lucht op... Als ik van mezelf afga en hoe ik daarmee omga...zullen wellcht sommigen zich daarin herkennen en anderen gaan er helemaal anders mee om. Ik ben een zachtaardig, gevoelig type en heb gelukkig een hééééle lange lont en kan heel veel hebben maar.....als ik dan eens kwaad werd dan moest ik met iets gooien. Ik ben echter pragmatisch en denk altijd eerst even na. Ik zal dus niet gooien met iets wat troep maakt of kapot kan gaan, omdat ik daar zeker spijt van krijg....mijn oplossing lag dan in het gooien van kleerhangers. Ik vloog naar boven en haalde een stapeltje uit de kast dat er altijd leeg hangt. Boven aan de trap keilde ik ze dan met kracht naar beneden en dat luchtte heerlijk op! Mijn man is veel temperamentvoller en zal direct zijn stem verheffen. Hij praat alles van zich af en gaat dan woedend de deur uit om een fikse strandwandeling te maken. Het strand is bij ons aan het eind van de straat dus.....Terug gekomen vraag ik dan of hij iets rustiger geworden is en dan komen bij hem de spijt en de excuses en liggen we weer in elkaars armen ;-) Mijn zoon is nooit kwaad maar kan wel gefrustreerd raken als hij aan iets werkt dat niet wil lukken. Zijn oplossing is om een eind te gaan fietsen om zijn hoofd leeg te krijgen. Mijn zusje had een oplossing als haar heethoofd van zoon kwaad werd. Ze had hem voor zijn verjaardag een boksbal gegeven en handschoenen.....Hierop kon hij zich heerlijk uitleven!

Ik zou je kunnen adviseren te gaan kijken naar een sport in de hoek van mindfulness. Hoeft natuurlijk niet zweverig te zijn als je daar bang voor bent, maar iets als Pilates kan er echt voor zorgen dat je meer rust vind, je beter in je vel zit en alsnog je lijf traint. Ook poweryoga kan dit effect hebben. Ik ben het eens met het idee dat de sport waar je voor kiest niet competitief moet zijn, maar echt gericht moet zijn op jezelf, je eigen lijf en je gemoedstoestand. Uiteindelijk worden woede-aanvallen erger als je niet weet hoe je jezelf tot rust moet brengen, hoe je je ademhaling moet controleren en mentale kwesties los moet laten.

Het is heel normaal om woede aanvallen te hebben, zeker in deze tijd. Mensen worden overspoeld met inputs, stres, dingen moeten, electrostraling etc..Als dingen dan niet meer lopen zoals ze moeten lopen in je leven, zoekt je energie een andere uitweg..Natuurlijk kunnen er tal van andere oorzaken zijn nog, maar wat ik bedoel te zeggen..Voel je niet fout of verkeerd dat je dit hebt. Laat het toe en observeer het. Verder werkt naar buiten gaan heel goed. In de natuur waaien dingen sneller van je af. Bos of zee doet wonderen. Hardlopen, wandelen, eruit trappen op de fiets..Maar ook contact maken met de grond en aarde, zorgen dat energie weer beter kan stromen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100