Als ik een 10 baden kaart koop bij een zwembad, mag er dan een geldigheidsdatum aanzitten?

Ik wilde gaan zwemmen met mijn kleinzoon, maar kon geen los kaartje kopen. Ik moest 10 baden kopen die werden op een polsbandje gezet. Maar die 10 baden zijn maar 1 jaar geldig. Mag dit wel. Ik heb toch betaald voor 10 baden. En losse kaartjes zijn toch niet te koop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
6.7K

Het beste antwoord

In deze liberale commerciële wereld mag tegenwoordig heel veel. Ook het verkopen van verkapte abonnementen die een beperkte geldigheidsduur hebben.
Als consument heb je dan de (liberale) keuze: Accepteren of er vanaf zien.

Of dat beleid netjes is is een tweede maar feit is dat instellingen als zwembaden geen enkele subsidie meer krijgen en zelf moeten zorgen voor hun inkomsten.
Dan is een 10 baden kaart natuurlijk voor hen de manier om een zekere mate van méér inkomsten te genereren die ze niet hebben bij een losse kaartjes verkoop.

Als nu het gros van de mensen zouden weigeren om zo'n 10 baden kaart door de strot geduwd te krijgen, dan zou de directie van zo'n zwembad terug moeten naar losse kaartverkoop wat dan veel minder zal opbrengen. Het gevolg daarvan is dan meestal sluiting van de voorziening wegens exploitatie tekorten.

Dus is de veelgeroemde keuzevrijheid voor de consument feitelijk een wassen neus...
Ofwel de consument gaat mee in de grillen van de liberale ondernemer, ofwel de consument weigert daarmee mee te gaan maar zit dan op termijn zonder zwembad?

Desondanks toch veel zwemplezier toegewenst,,,,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaan geen regels die zeggen dat zo'n 'tegoedbon' als een badenkaart geen/wel limiet mag/moet hebben. Wanneer een consument een badenkaart koopt met tegoed erop gaat hij/zij akkoord met de voorwaarden van de verkoper, in dit geval een verloopdatum. Dit moet natuurlijk wel gemeld worden bij aankoop maar het is toegestaan (geen geschreven wet die het verbied). Als de verloopdatum niet wordt gemeld, heeft de consument recht op een geldigheid van 5 jaar.