De afstand van een grand prix is gelijk aan het kleinste aantal rondes dat de 305 km overschrijdt (260 km in Monaco). Een grand prix mag eveneens niet langer dan twee uur duren. In de praktijk duurt een Formule 1-race gemiddeld 90 minuten.

Het aantal rondes is dus afhankelijk van de lengte van het circuit. Het aantal rondes is 305/lengte van het circuit in kilometers, afgerond op een geheel getal.

Toegevoegd na 5 minuten:
N.B.: de uitkomst van de genoemde breuk wordt afgerond op een geheel getal, niet de lengte van het circuit in kilometers!
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar komt deze 305 km dan vandaan? En waarom is er in Monaco een uitzondering?
Antoni
7 jaar geleden
Dat weet ik (nog) niet. Ik zal eens proberen uit te vinden waarom ooit deze keus is gemaakt.
Antoni
7 jaar geleden
Helaas, op je nieuwe vragen vind ik het antwoord niet. De regel staat in artikel 5.3 van de Formula One - Sporting Regulations - 2016, zie: http://www.fia.com/file/40714/download/14519?token=aIudaF8D Waarom dat besluit ooit zo is genomen, staat daar niet bij vermeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Heb iig een verklaring gevonden voor Monaco. Omdat daar relatief langzaam wordt gereden en men anders tegen de 2 uur aanhikt hebben ze een kortere afstand voor Monaco. https://www.reddit.com/r/formula1/comments/rwsgl/a_formula_1_race_is_305_km_plus_the_remainder_of/ Ah zie nu 1.000.000 feet = 304.8 km. Aangezien feet/inch/mile natuurlijk geen waarde meer heeft in de rest van de wereld hebben we nu een wat gek getal 305 km afgerond. Maar dat is dus de oorsprong. Waar die miljoen voet op gebaseerd is zal een raadsel blijven, op een gegeven moment hebben ze iets gekozen.
Antoni
7 jaar geleden
Dank voor je zoekwerk en de aanvulling op mijn antwoord, MrTomaat.