waarom maken ze een cirquit van de formule 1 niet helemaal schoon voor n race.

ze hebben het altijd over t vuile gedeelte en t schone gedeelte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Formule 1
2.9K

Antwoorden (2)

Met het vuile gedeelte bedoelen ze het stuk waar de auto's niet rijden.

Dit gedeelte heeft geen rubber maar wel zand en stof.

Het schone gedeelte heeft veel rubber omdat de auto's iedere keer er overheen rijden en dan een stukje rubber achter laten. Doordat ze over de schone lijn blijven rijden, blijft het vrij van zand en stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan het begin van de race is de baan egaal schoon (of: egaal even vies). Tijdens het rijden verliezen de auto's rubber van de banden, druppeltjes olie enzovoorts, waarmee de baan steeds viezer wordt. Ook eventueel zand en andere kleinere rommeltjes komen op de baan. Om de auto's niet te laten vliegen zijn ze zo laag gebouwd dat ze vlak boven de baan rijden, dus de onderkant van de auto zweeft net boven de baan. Dit geeft een vacuum, maar werkt ook als stofzuiger, dus alle die kleine deeltjes worden opgezogen en naar achteren verspreid, daarbij gaat het ook naar links & rechts, dus het wordt dan op de ideale lijn steeds schoner (beter: minder vies), dan net daarbuiten.