waar komt toch al dat snot vandaan

als ik op de mountainbike of racefiets zit heb ik altijd een soort snotneus ondanks dat ik niet verkouden ben.
waar komt dit toch vandaan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
9.8K
Rieneke1
14 jaar geleden
ooit je neus gebroken?
dan kan je tussenschotje wat scheef staan, en krijg je dit soort verschijnselen.

Antwoorden (7)

bij mij komt het uit m'n neus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Snot is een slijmerige afscheiding, die bij zoogdieren wordt afgescheiden door het slijmvlies van de neus. De functie van snot is het bevochtigen van de ingeademde lucht en het opvangen/filteren van kleine stofdeeltjes en ziektekiemen.
De productie van snot is een continu proces. Bij mensen wordt het grootste gedeelte van het geproduceerde snot onbewust ingeslikt. Snot speelt een belangrijke rol bij de overdracht van virussen tussen mensen. Als bij het niezen de lucht met zeer grote snelheid wordt uitgestoten komen de ziektekiemen in de lucht terecht en deze kunnen vervolgens door andere mensen worden ingeademd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door het fietsen krijg je lucht binnen waarin stoffen zitten die het lichaam niet kan gebruiken deze stoffen worden door het slijm in je neus weer naar buiten gewerkt
vandaar dat je dan een snotneus krijgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallige deze vraag paar weekjes terug ook gesteld.. Zie de antwoorden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hard fietst dan heb je het te druk met ademen en dan slik je misschien niet zo veel, waardoor het snot je neus uitloop inplaats van - zoals gebruikelijk - in je slokdarm verdwijnt.

Of je nou verkouden bent of niet: er zit altijd snot in je neus. En dat zit er niet voor niks. Via je neus komen er namelijk elke dag allerlei bacteriën je lichaam binnen. Deze bacteriën komen allemaal vast te zitten in je snot. Na een tijdje neemt je snot – het klinkt misschien een beetje vies – al deze bacteriën mee naar je maag.

Zonder dat je het merkt komt er elke dag ongeveer een liter snot in je maag terecht. En dat is maar goed ook, want het maagzuur in je maag doodt alle bacteriën die daar in zitten. Dus eigenlijk zorgt snot ervoor dat bacteriën je lichaam niet kunnen aanvallen. Maar snot heeft nog een andere functie.

Aan de kleur van je snot kun je namelijk zien of je gezond of verkouden bent. Wanneer je snot wit of doorzichtig is, ben je helemaal in orde. Zelfs als je een beetje last hebt van een loopneus. Zodra je snot een beetje gelig is, heb je een virus te pakken. En als je snot groen kleurt, dan heb je last van een bacteriële infectie. Stofjes in je snot proberen die bacterie uit te schakelen en geven je snot een groene kleur. Kijk de volgende keer dus maar goed in je zakdoek als je je neus snuit.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij meestal door mijn neus naar buiten, maar soms ook door mijn mond als mijn neus verstopt is. De dokter zegt dat ik dan een goei haal naar binnen moet halen en het hele zwikkie weer in mijn lichaam deponeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snot ziet er misschien wel heel vies uit, maar het is wel belangrijk! Snot zorgt er namelijk voor dat bacteriën en stof niet in je longen kunnen komen.

Snot wordt gemaakt in de slijmklieren in je slijmvlies. Je slijmvlies is een dun laagje cellen dat overal langs je luchtwegen zit. In je slijmvlies zitten ook kleine trilhaartjes. Die gaan op en neer en zorgen er zo voor dat het slijm langzaam naar je neus wordt getransporteerd.

Je kunt snot het beste doorslikken, want van snuiten kan je neusvlies beschadigd raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit je holtes..