Kan je met handgewichten hardlopen zonder dat dat nadelige gevolgen heeft?

Hallo,

Ik vraag mij af of het goed is om met handgewichten (zie afbeelding) hard te lopen. Ik kan het niet echt op het internet vinden. (alleen over enkelgewichten)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
2.5K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik doe dat regelmatig, maar dan op een loopband in de sportschool. Dan neem ik in elke hand een klein gewichtje, meestal 2 kg.
Ritsuka
9 jaar geleden
die losse gewichtjes is geen probleem, maar ik vraag mij af of het wel effect heeft.

Antwoorden (1)

Beste Stouthart,

Het ligt er geheel aan wat je er mee wilt bereiken. Mocht je een serieuze atleet zijn die zich op sprinten wilt richten dan kan het een idee zijn om dit te doen zodat jij je armen meer gebruikt en traint. Mocht je gewoon wat willen joggen of aan middellange of lange afstanden doet dan heeft dit niet heel veel nut.

Een goede armbeweging is zeer belangrijk bij hardlopen. Mocht je nog niet heel lang bezig zijn en ben je een beginner dan zou ik dit niet aanraden. Losse halter oefeningen zullen een beter effect hebben als je erop uit bent om meer arm kracht te creëren.

De hand gewichten zouden problemen kunnen gaan opleveren door lang en intensief gebruik. Mocht je met de gewichten willen gaan trainen, zorg dan dat je dit goed opbouwt!

Succes