hoeveel vocht moet je innemen als je sport?

Hoeveel vocht moet ik innemen als ik intensief sport? Dus voor + tijdens de sport.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Hallo Kiuna,

een kopje tot 2 liter, afhankelijk van de sport die je doet; zie hieronder.

ik heb van mijn 17e tot mijn 52e aan lange-afstandlopen gedaan en heb de ervaring dat vooraf een kopje koffie niet slecht is; dat helpt ook de vetverbranding zegt men. Tijdens het lopen kun je best veel drinken zo lang je maar geen te sterke oplossingen drinkt (isotonisch lijkt mooi maar dat, met de helft water erbij, is beter). Drink geen te koude sapjes of drankjes en drink met kleine beetjes tegelijk, om de paar minuten een slokje is beter dan een hoop tegelijk. Ook als je aan een wedstrijd of stratenloop met drinkposten mee doet, loop lekker door en drink met kleine slokjes. Jammer als er wat over je beker heen gaat maar nog jammerder als jij je verslikt.

het heeft weinig zin om vooraf echt veel te drinken, zeker niet vlak voor de inspanning.
Bij een langdurige inspanning kun je trouwens best veel drinken, ook met die kleine beetjes. Twee liter klok je zo weg tijdens een marathon, en dan nog ben je aan het einde 2 a 3 kilo lichter door het zweten.

Dat brengt me op een ander punt: hoe meer je zweet, hoe meer je moet drinken. Zweet je weinig, drink dan ook rustig aan. als je veel zweet (doe ik inderdaad) moet je ook meer aanvullen. Let ook op dat in wat je drinkt, een klein beetje zout zit. Zelf nam ik als het warm was een drinkfles met slappe bouillon mee, beter dan iets met veel suiker -- vond ik, maar dat is heel persoonlijk, sommigen hebben graag sinaasappelsap met water, 50-50.

Doe je aan kortdurende sport, dan gelden er heel andere regels. in dat geval kun je na de wedstrijd/ inspanning drinken naar behoefte. Bij teamsporten als voetbal. hockey e.d. zie je vaak dat de spelers hoeveel ze in de rust ook hebben gedronken tegen het eind van de 2e helft gewoon zwak zijn door vochtverlies. Behalve naar de zijlijn lopen en wat drinken valt daar niet veel aan te doen.

Zoals je leest, hangt er veel af van welke sport je beoefent!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ik vind half jus d'orange, half water en een klein schepje zout fijn. bouillon is ook goed idee