Wat is de ideale voorbereiding in het weekend van een halve marathon?

De halve marathon is op zondag.

Wat moet ik eten en wanneer?
Moet ik op de zaterdag nog een stukje lopen?
Moet ik fietsen of de hele zaterdag plat liggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je flink in training bent geweest in aanloop naar deze halve marathon toe. Het is belangrijk om de laatste week of twee weken voldoende rust te nemen en je lichaam te laten herstellen om zo helemaal fit aan de start te verschijnen. Vaak is het prettig om de dag voor de wedstrijd nog even een klein stukje te lopen om de zenuwen er even uit te lopen. Even lekker de spieren los lopen. Maar maak het niet te gek, en hou het bij een paar kilometer. Even een stukje fietsen is uiteraard ook prima. Zorg dat je de laatste dagen veel drinkt. En eet koolhydraatrijk voedsel. Zeker op de zaterdag. En zeker geen vet eten. Drink voor de start van de wedstrijd nog wat, maar niet teveel (half uurtje voor de start 250 ml) Zorg dat je tijdens de wedstrijd ook kan drinken. (vaak drinkposten aanwezig) Eet op de ochtend van de wedstrijd een gewoon normaal ontbijt. En een uur voor de wedstrijd nog even een tussendoortje als een banaan of een krentenbol. In principe hoef je tijdens de wedstrijd niet te eten. Zorg dat je na de wedstrijd meteen weer eet. Veel koolhydraten. Niet veel in een keer maar regelmatig wat. Een banaan of ontbijtkoek hapt altijd makkelijk weg. Meestal zul je niet direct trek hebben maar het is beter om wel meteen wat te eten omdat je lichaam dan beter kan herstellen. Succes!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100