Hoe gevaarlijk is de sport vissen voor mij?

Ik zit al een tijd te denken om mijn oude jeugdhobby vissen weer is op te pakken.
Maar - anders dan vroeger - slik ik nu immuun onderdrukkende medicatie.

Ik weet nog wel van vroeger dat vissen natuurlijk vrij slijmig zijn, maar het kwam ook wel is voor dat de vis aan het poepen was op mijn hand.
Ook weet ik dat het niet goed is voor de vis om die met handschoenen vast te houden.
Dus, wat voor gezondheidsrisico heeft het eventueel voor mij? Ik denk dan vooral aan de bacterien / parasieten op de huid, slijmlaag, via het water en eventueel de ontlasting van de vis?

9 jaar geleden
in: Sport
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogen zgn chirurgenhandschoenen ook niet? Anders zou dat een oplossing kunnen zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik dacht ook meteen aan chirurgenhandschoentjes.
Anders desinfecterende handgel meenemen?
lucius0605
9 jaar geleden
Ik weet niet of allebei de vis niet kan beschadigen. Die handgel blijft natuurlijk ook aan je handen zitten.
Ik vraag me ook vooral of hoe groot het risico is op parasieten en ziekmakende bacteriën..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien advies vragen op een hengelsportforum, daar heb je er erg veel van.
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1ASUT_nlNL550NL550&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=hengelsportforum
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou je aan je behandelend arts moeten vragen !
tinus1969
9 jaar geleden
Mag je bv wel in de tuin werken? Huisdieren houden? Wat voor immuunonderdrukkende medicatie slik je? Er is veel verschil in sterkte.

Antwoorden (2)

Een gezonde Hollandse jongen hoeft zich daar geen zorgen over te maken. Weliswaar zijn er microben en bacillen maar die zijn overal. En ze zijn zelden schadelijk voor de mens. Helemaal niet als je een goede weerstand hebt. Overigens is het slijm van bijvoorbeeld een pos vooral vies om te voelen. Slakkenslijm daarentegen heeft vaak een irriterende werking maar giftig of heftig ongezond is het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
iemand die immuun onderdrukkende medicatie slikt, is dus geen gezonde Hollandse jongen, en moet zich wel zorgen maken over welke bacteriën hij tegen komt, omdat zijn lijf er niet tegen kan vechten.
De vissen zelf hoef je je in principe weinig zorgen over te maken. Ze dragen sowieso bacteriën bij zich, maar die vind je overal. Zolang je huid intact is en je ze niet in je mond stopt is er in principe niets aan de hand.

Het probleem is echter als je een wond krijgt. En tijdens het vissen is de kans groot dat er naast bacteriën die op dat moment op de huid zitten, er ook vuil (waar heel veel bacteriën in zitten) in de wond komt. Door b.v. de stekel of beet van een vis, het haakje, snijden aan het visdraad etc. De kans is dan bij jou groter dat je een geïnfecteerde wond krijgt en antibiotica moet slikken.

Er zijn ook specifieke infecties die je kan krijgen tijdens het vissen. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/mtxt/MycobacteriumMarinum.htm
Macobacterium marinum infectie is in principe zeldzaam, maar mensen met een verminderd immuunsysteem zijn daar dan weer vatbaarder voor.
http://www.medicinenet.com/mycobacterium_marinum/page2.htm#who_is_at_risk_for_mycobacterium_marinum_infection

Het is echter wel afhankelijk van de dosis, welke immunosuppressieva het zijn en waarvoor je ze slikt. Er zijn veel soorten die op allemaal andere manieren het immuunsysteem onderdrukken. En er zijn aandoeningen waar je geen infectie bij kan gebruiken (als je b.v. net een nieuw orgaan hebt gekregen hebt zou ik het niet doen).

Maar verder is het dus niet gevaarlijker dan andere activiteiten waar je "vuile wonden" van kan krijgen. Denk aan het snijden van rauw vlees, spelen met een kat...

Mocht je besluiten om te gaan vissen zou ik zodra je een wond krijgt tijdens het vissen (zeker bij een beet) sowieso naar de huisarts gaan. En wellicht iemand anders de vissen van het haakje laten halen?