verbrandt je lichaamsvet tijdens cardiotraining of pas daarna?

Toegevoegd na 2 minuten:
Gaat je lichaam ten tijde van een cardio training vet verbranden, of gebeurt het verbranden van vet pas nadat de training is afgelopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Beide, want tijdens het sporten verbruik je energie en daarna ook nog omdat je lichaam moet herstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je meteen cardio gaat doen verbrandt je lichaam ong. de eerste twintig minuten geen vet; je lichaam gaat eerst z'n glycogeenvoorraad verbranden. Na die 20 min. gaat je lichaam pas vet verbranden en dit effect blijft ook doorwerken na die cardiotraining. Als je eerst spieroefeningen hebt gedaan (zie hieronder) is dat 'naverbrandeffect' veel sterker.

Als je dus cardio-oefeningen doet om vet te verbranden/af te vallen is het heel verstandig EERST minimaal twintig minuten je spieren te trainen, dit hoeft niet met hele ingewikkelde apparaten en/of gewichten van dertig kilo: gewoon allerhande vloeroefeningen/werken met dumbels en andere kleine hulpmiddelen, kan een prima training voor je spieren zijn. Doordat je eerst je spieren traint wordt je stofwisseling naar een hoger level getild, waardoor je cardio-training daarna effectiever is (betere vetverbranding). Ook is dus dat 'naverbrandeffect' sterker en omdat je tijdens je spieroefeningen je glycogeen al hebt verbrand, verbrand je bij die cardiotraining vanaf minuut één vet :). Tot slot geven getrainde spieren snel zichtbaar resultaat ('het bekende maatje minder'), waardoor je ook meer gemotiveerd bent om het vol te houden. Genoeg redenen dus om EERST minimaal 20 minuten je spieren te trainen voordat je gaat cardioën. De combi van spieroefeningen en cardio is het meest effectief om af te vallen!

Nog een laatste tip: je ideale 'vetverbrandingshartslagzone' tijdens je cardio is 55% tot 75% van je persoonlijke maximale hartslag, daarboven ben je meer je conditie aan het trainen dan dat je vet aan het verbranden bent. Je persoonlijke maximale hartslag is: 220 voor mannen/226 voor vrouwen minus je leeftijd. En dan dus binnen het gebied van 55%-75% daarvan blijven voor optimale vetverbranding. Succes!