Zal er nog een Nederlandse scheidsrechter fluiten op het WK Voetbal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Nee, er zijn geen Nederlandse scheidsrechters op het wk. een lijst met alle scheidsrechters is te vinden op onderstaande link. In de 2e link is de totale lijst met alle scheidsrechters en hun assistenten (waar overigens ook geen Nederlanders bij zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij het wereldkampioenschap voetbal in 2010 ontbreken Nederlandse scheidsrechters, net als tijdens het WK in 2006.

De FIFA heeft in 2008 al een voorselectie gemaakt van 38 scheidsrechters. Hiervan kwamen er veertien arbiters uit Europa, maar geen Nederlanders.

Jan Wegereef is de laatste Nederlander die actief was bij een WK, in Japan en Zuid-Korea in 2002.

In totaal waren in de geschiedenis dertien Nederlandse scheidsrechters actief bij EK’s en WK’s.

Pieter Vink staat als Nederlander hoog op de lijst van de UEFA, maar bij de FIFA wordt ook naar andere zaken gekeken. Uit elk werelddeel willen ze een aantal scheidsrechters hebben. Het zijn vaak ook politieke aanstellingen.

Naast veertien Europese scheidsrechters die de voorselectie gehaald hebben zijn er vijf arbiters afkomstig van de Aziatische voetbalbond (AFC), vijf van de Afrikaanse bond (CAF), vijf van de Noord-Amerikaanse, Midden-Amerikaanse en Caribische bond (Concacaf), zeven van de Zuid-Amerikaanse bond (Commebol) en twee van de Oceanische bond (OFC).

Wie er van de voorselectie echt doorgekomen zijn kun je zien in de link bij het antwoord van Twickx