Hoe zit het in het buitenland wat betreft gemeentelijke steun aan voetbalclubs?

Het is inmiddels algemeen bekend dat veel (lees: bijna alle) Nederlandse voetbalclubs geld krijgen van de gemeente. Maar gebeurd dit óók in het buitenland (met name Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië), of is het in die landen misschien helemaal niet nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (2)

Ook daar krijgen ze een bijdrage van de gemeente en/of staat. Het meeste geld halen ze uit leningen bij banken of andere bedrijven (buiten sponsoring om), helaas zien banken zelden dat geld terug. Maar omdat ze bang zijn dat ze negatief in het nieuws komen en dat dat hun klanten kost zijn ze toch bereid geld te lenen aan deze clubs.
Feit is wel dat ze steun krijgen van overheidsinstanties. Eerlijk gezegd lijkt me dit ook logisch de gemeente verdiend immers ook het nodige aan de clubs. Bedenk bijvoorbeeld hoeveel er gedronken en geconsumeerd wordt bij een Europese wedstrijd in de stad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Portugal waren er plannen om de overheid de belastingschuld bij voetbalclubs kwijt te schelden. De UEFA wil daar een stokje voor steken.
Het nieuwste plan in Portugal is nu om de voetbalclubs te laten toetreden tot een overheidsprogramma dat bedrijven toestaat de afbetaling van belastingschulden over 12,5 jaar te spreiden. Gaat dat niet door, dan zullen er in Portugal zo'n 80 clubs omvallen, waaronder Porto, Benfica & Sporting Lissabon.

"‘Indien de volgende weken geen oplossing wordt gevonden, zullen tientallen clubs hun activiteiten moeten staken', aldus Gomes. Volgens de voorzitter van de FPF bestaat een oplossing er in om de clubs te laten toetreden tot het overheidsprogramma Revitalizar, dat bedrijven toestaat de afbetaling van belastingschulden over 12,5 jaar te spreiden om faillissementen te vermijden"

http://www.express.be/business/nl/economy/het-volgende-ballonnetje-dat-gaat-ontploffen-het-portugese-voetbal/161879.htm