Wat zijn goede oefeningen om te herstellen na een gescheurde kruisband (Operatie al gehad)?

Ik heb 2 jaar geleden mijn voorste kruisband gescheurd, bijna een jaar daarna werd ik eraan geopereerd.
Na de operatie heb ik zeker 9 maanden fysiotherapie gehad.
Daar ben ik ongeveer 3 maanden geleden mee gestopt.
Nu krijg ik toch weer de kriebels om mijn oude sport (voetballen) op te pakken, dus ik wil zelf buiten gaan trainen.
Na 9 maanden fysio weet ik wel al veel oefeningen, maar natuurlijk niet alles.

Weet hier misschien iemand nog wat oefeningen met een bal, rennen en gewichten?

Ik ben met fysio nooit verder gekomen dan alleen wat rennen en rustig een bal te schieten.
Een bal met de wreef schieten heeft altijd nog pijn gedaan, waarschijnlijk moet ik daarvoor de hamstring aan sterken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
3.7K

Het beste antwoord

Fitness en revalidatietraining.

Eén opmerking ten aanzien van (herstel)oefeningen wil ik nog maken. Vaak krijgt men het advies om thuis strekoefeningen voor de knie uit te voeren, al of niet met gewicht. Zie figuur 8. Dit advies wordt vaak al gegeven vóór een operatie of een behandeling bij de sportfysiotherapeut.

Op zich is er aan die oefening niets fout, maar wanneer alleen de voorkant van het bovenbeen getraind wordt is het risico niet denkbeeldig dat het normale krachtsevenwicht rond de knie verstoord wordt. Zoals al verteld is de balans in de krachtsverhouding tussen de spieren aan de voorkant (de quadriceps) en de spieren aan de achterkant (de hamstrings) van essentieel belang.
Figuur 8 en 9

Bij het trainen van de quadriceps hoort altijd óók het trainen van de hamstrings. De oefening (Zie figuur 9), de leg-curl of hamstring-curl is onlosmakelijk verbonden met de leg-extension. Wanneer het krachtsevenwicht rond de knie verstoord wordt zal dit alleen maar aanleiding geven tot meer blessures van de kruisbanden. Let wel: bij bestaande kruisband letsels is het verstandig om de hierboven beschreven oefeningen in principe zonder apparaten uit te voeren. Wanneer je een meer specifieke, of intensievere training, wilt volgen doe dat dan in overleg met een deskundige sportfysiotherapeut!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heb ikzelf dan meegemaakt na een autobotsing achterop een onverlichte vrachtwagen. Ook ik kreeg een waarschuwing van de chirurg om vooral niet stil te blijven zitten - maar op krukken was dat niet te doen.
Het beste apparaat bleek de hometrainer, dus gewoon fietsen zoals je op de weg nog zou doen (maar dan omrolt) en die dure dingen staan bij 10-tallen in de 2e-handswinkeltjes wel te koop. Gewoon zo licht mogelijk afstellen en heel rustig een keer of 10/dag eropklimmen en paar minuten langzaam trappen, vooral niets forceren.