hoe laat je iemand met een kneep slapen?

Ik heb eens in een film gezien dat iemand bewusteloos ging omdat iemand een kneep in de elleboog deed kan dat echt? Als het kan hoe

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
11.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt mij film-fictie

Het beste antwoord

Het concept van de drukpunten komt uit Japan, waar verschillende vechtsporten zich concentreren op het raken van bepaalde punten (kyusho) op het lichaam. Die Chinese verhalen bereikten in de jaren vijftig het westen en raakten bekend als dim mak, de ‘doodsgreep’. Hollywood vond het prachtig, zodat de doodsgreep al snel een ‘feit’ werd in de publieke perceptie. Maar klopt het wel?

De halsslagader is zo’n plek. Deze slagader bevat sensoren die de bloeddruk meten. Knijp je er in, dan neemt de bloeddruk toe en zal het lichaam de bloeddruk naar beneden bijstellen. Daardoor wordt een tegenstander zwak of kan hij zelfs flauw vallen. In de SF-serie Star Trek raakte dat bekend als de Vulcan Death Grip.
Ook de golgi-pees aan de achterkant van de elleboog is een bekend drukpunt.

Volgens de traditionele Chinese geneeskunst zijn er veel meer drukpunten. Het menselijk lichaam zou levenskracht bevatten (chi) die via verschillende kanalen door het lichaam loopt. Sluit zo’n kanaal af door te knijpen of drukken, en het het lichaam verliest kracht. Moderne wetenschappers hebben het bestaan van chi nooit kunnen bevestigen. De kans dat je iemand door een simpele aanraking vermoordt, lijkt dan ook klein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dit kan echt. Je kan iemand laten slapen door op een bepaalde plek te duwen/knijpen. Er zijn bepaalde punten in je lichaam waar zenuwen samen komen. Als je daar op hard drukt, kan je bewusteloos raken of zelfs dood gaan. Dit heet de Touch of death. The touch of death, is een bestaande techniek en heet in de kyusho jitsu ;"Dim Mak’.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat kan.

Onder meer in een aflevering van het televisieprogramma Fobiac van Veronica wordt dat gedemonstreerd. Presentatrice Suzanne de Jong beoefent de sport ‘dim mak’. Deze Oosterse vechtsport is gebaseerd op acupunctuur. Door combinaties van drukpunten op het lichaam in te drukken kunnen dim mak-beoefenaars binnen enkele minuten anderen bewusteloos en zelfs dood krijgen. Zie ook: http://tvblik.nl/fobiac/medemens