'Ik wil 's ochtends voor het werk gaan sporten. Kan ik ook een banaan eten voor de koolhydraten en een shake nemen voor de eiwitten?'

Omdat mijn sportschool in de avond bomvol zit wil ik nu in de ochtend voordat ik ga werken gaan sporten ipv in de avond. Ik wil dan eerst gaan sporten (krachttraining), vervolgens fiets ik 13 km naar t werk en na t werk fiets ik ook weer 13 km terug. Ik ondervind wat last met het ontbijt, want ik weet dat ik goed moet ontbijten met voldoende eiwitten en koolhydraten, maar kan ik die ook met eens banaan en een shake binnenkrijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Eiwitshake en een banaan is geen evenwichtige maaltijd. Je mist dan vetten, vezels en een aantal noodzakelijke mineralen en vitamines.

Je kunt dat eten voor je gaat sporten, maar het is te weinig voor een volwaardig ontbijt. Zeker omdat je ook nog eens een stuk moet fietsen. Zorg dat je na het sporten een echt ontbijt eet, ook voor herstel. Bijvoorbeeld een paar volkoren boterhammen met pindakaas, daarmee heb je koolhydraten, wat eiwitten en vetten binnen, goed voor energie om te fietsen. Eventueel nog iets anders eiwitrijk erbij.

Ik sport zelf twee/drie keer per week voordat ik naar mijn werk ga en kan je een paar dingen aanraden. 1. Eet iets kleins of niets voordat je gaat sporten. Brood, ei, yoghurt en dergelijke voeding kun je amper binnenhouden. Neem iets van een energiegel en een glas water als je gaat hardlopen, fietsen, zwemmen. 2. Neem iets te eten mee of zet dit klaar voor na je training. Eet binnen 30 minuten na je training dit op zodat je het lichaam direct laat herstellen. 3. Ga op je werk niet de hele dat zitten. Wandel tussen de middag even anders word je hartstikke stijf. Succes met vroeg opstaan!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100