Wat doen de buitenlandse voetbalbonden aan de koopgekte en schulden van de voetbalclubs?

Hebben bijvoorbeeld de Spaanse of Engelse voetbalbond andere reglementen dan de KNVB of Duitse voetbalbond? En zo ja, welke zijn dit dan, waar kan ik die vinden? Ze staan niet op de officiële site van deze bonden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

De KNVB neemt alvast voorzorgsmaatregelen voor de wet die de UEFA wil invoeren. De FA en de Spaanse bond zullen ook maatregelen moeten gaan nemen, of ze laten alles over aan de UEFA.

"Financial Fair Play
Het plan van UEFA-voorzitter Michel Platini houdt in dat er vanaf het seizoen 2013 – 2014 een nieuw licentiereglement van kracht zal worden, waarin de schuldenlast, het financieringstekort en de jaarlijkse verliezen aan maximale bedragen zijn verbonden. De UEFA is sinds het aantreden van Platini als voorzitter bezig om ervoor te zorgen dat de financiele misstanden in het Europese voetbal worden aangepakt. Omdat de regelgeving in landen verschilt, is het tot in het seizoen 2011 - 2012 mogelijk voor clubs uit bepaalde landen om een hogere schuld te hebben dan clubs uit andere landen. Daar moest volgens de UEFA een einde aan komen.

De nieuwe regelgeving
Enkele regels waaraan alle clubs zich zullen moeten houden, en eventuele consequenties voor als ze dit niet doen:

Clubs mogen in de seizoenen 2011 - 2012, 2012 - 2013 en 2013 - 2014 geen schuld hebben die hoger is dan 45 miljoen euro.
- Vanaf het seizoen 2011 – 2012 gaat de Europese voetbalbond de financiele balans van clubs met schulden doorspitten.
- Vanaf het seizoen 2013 – 2014 kunnen de eerste straffen volgen.
- Vanaf het seizoen 2013 – 2014 wordt de toegestane schuld verlaagd tot 30 miljoen euro, als dit gesubsidieerd kan worden door de eigenaar. Zo niet, dan zal de maximale schuld over drie seizoenen 5 miljoen euro bedragen.
- Vanaf het seizoen 2013 – 2014 mogen de uitgaven aan transfers en salarissen niet hoger zijn dan de inkomsten van een club.
- Een voorbeeld van een straf zou uitsluiting voor Europese toernooien als de Champions League en de Europa League kunnen zijn. Deze straffen gaan in vanaf het seizoen 2014 – 2015.

Om de clubs die in 2011 nog grote schulden hebben niet meteen te duperen, heeft de UEFA besloten om vanaf 2012 op nul te beginnen. Dat wil zeggen dat de jaarrekeningen vanaf dat moment een positief resultaat op moeten leveren.
Een andere mogelijke straf is dat het prijzengeld verdiend door clubs in Europese toernooien wordt afgepakt door de UEFA.

Ook het opleggen van een transferverbod voor clubs die de regels overtreden behoort tot de mogelijkheden."

http://sport.infonu.nl/voetbal/83092-financial-fair-play-een-nieuw-licentiesysteem-in-t-voetbal.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, hier kan ik iets mee. Bedankt!