als je van nature goed kan sprinten is het dan moeilijker om lange afstand te lopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

spieren zijn verdeeld in witten en rode vezels.
rood: duur
wit: kracht (sprint)
de verhouding kan varieren van 20/80 tot 80/20 (bij benadering, exacte getallen zijn mij onbekend, maar mss wil iemand daar een bron voor opzoeken. de exacte waarden zijn niet echt relevant voor de vraag). daarnaast zijn er nog wat andere factoren van belang, maar dit stukje aanleg geeft wel redelijk aan waar iemand beter in zal zijn. Neemt niet weg dat je iets anders kunt trainen, en goed in kunt worden dan dat waar je talent voor hebt.

vergelijk het met rechts en linkshandig zijn. je bent bijv van nature rechts, maar als je maar genoeg oefent kun je met links ook wel netjes leren schrijven. Alleen het wordt nooit zo netjes als met rechts, en kost je waarschijnlijk veel meer tijd. Zo kun je ook een bal met links gaan gooien. Je kunt het trainen, je zult beter worden, maar het potentieel is kleiner dan dat van rechts.

dus, als jij goed kunt sprinten, dan kun je wel gaan trainen voor lange afstand, maar je zult er waarschijnlijk nooit zo goed in worden als iemand die van nature al goed is in lange afstand lopen (maar die is dan waarschijnlijk slechter in sprinten). mits de hoeveelheid training natuurlijk gelijk is. als die ander met aanleg niet traint..ja, dan zul jij wel beter worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dit lijkt mij niet. Je moet er alleen goed op letten dat je niet te hard gaat lopen.
Omdat je vaak sprint, heb je de neiging om die snelheid aan te houden, maar voor lange afstanden moet je je energie een beetje sparen.
Als je gaat lopen op je hartslag dan kun je prima lange afstanden lopen.
Ritsuka