Krijgt een voetbalclub meer inkomsten als het tegen een betere voetbal team op papier speelt dan tegen een minder goed team op papier??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

In principe niet.

Als er tegen een betere ploeg gespeeld moet worden, trekt dit hoogstwaarschijnlijk wel meer publiek. Dit levert dan wel weer meer inkomsten op.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, eigenlijk wel. Hoe beter de tegenstander, hoe groter vaak de interesse is. Er komen meer supporters op de wedstrijden af, wat natuurlijk meer inkomsten genereert. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld sponsors.

Stel dat, ik noem waar wat, Telstar volgend seizoen zal promoveren naar de Eredivisie, dan zul de populariteit van deze club een enorme boost krijgen. Sponsors zullen hier gretig op inhaken. Meer sponsors -- meer inkomsten.

Nog een voorbeeld.
FC Twente zal in de Champions League tegen op papier sterkere tegenstanders gaan spelen. Alleen de televisierechten genereren al enkele miljoenen voor iedere deelnemende club. Dit bedrag kan enorm stijgen wanneer FC Twente tot bijvoorbeeld de halve finale reikt, waarin zij gekomen zijn door van, op papier, sterkere tegenstanders te winnen.

Antwoord op je vraag is dus:
Ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stadion zit voller tegen een goede tegenstander, als je dus thuis speelt krijg je direct meet inkomsten.

De inkomsten voor tv-rechten zijn gelijk verdeeld voor clubs uit de eredivisie, dit soms tot groot ongenoegen van de grotere clubs. Dus aan tv-gelden komt er evenveel binnen als je tegen willem II speelt of tegen bv. ajax

Als je in de Jupiler-league speelt zijn de inkomsten uit tv-gelden weer lager dan die je over de ere-divisie ontvangt.
Dus het maakt wel uit in welke competitie je speelt.
Europees geld dit ook: In de Championsleague (ook wel miljoenenbal genoemd) krijg krijg je veel meer geld van de uefa dan wanneer je speelt in de Europa-league. Dus over het algemeen kan je wel zeggen hoe hoger het podium hoe hoger de inkomsten, en meestal geld natuurlijk ook hoger de uitgaven dan zijn.