Kan het kwaad om elke dag 20 minuten interval cardio te doen?

Ik weet dat het niet gezond is voor je gewrichten om elke dag te gaan hardlopen maar hoe zit dat met interval cardio?

Ik ben nu al 3 weken bezig met 20 minuten interval cardio, dat wil zeggen dat ik elke dag 20 minuten op de loopband sta en telkens 2 minuten sprint en dan 2 minuten rust, dit valt mij gewoon prima en ben al enkele centimeters vermagerd maar ik vraag mij af of dit wel goed is op lange termijn?

Mijn lichaam begint deze tempo stilaan gewoon te worden daarom denk ik dat ik de snelheden zal aanpassen, bijvoorbeeld 1 keer op 14km/u sprinten (2 minuten), dan een keer op 12km/u sprinten en dan weer 13km/u.

Tempo tijdens de rust blijft gewoon zoals gewoonlijk: 6km/u.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om dit heel het jaar te doen maar gewoon 3 à 4 maanden in totaal (tot ik een lager vetpercentage bereikt heb), maar de essentie van deze vraag is: kan dat kwaad als ik dit gewoon dagelijks doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Het beste antwoord

Het lijkt mij niet echt slecht, zolang je verder maar genoeg rust neemt.
Luister gewoon naar je lichaam, als je merkt dat je lang spierpijn houd, erg vermoeid blijft of je prestaties gaan achteruit, dan is het waarschijnlijk toch niet helemaal geschikt.
Maar elke dag cardio doen op deze manier kun je prima doen op deze manier.
Ik zou uiteindelijk wel wat gaan afwisselen, na een tijd raakt je lichaam gewend aan een bepaalde beweging, en verbrand je minder. Doe bijvoorbeeld eens dit intervalschema op de fiets of roeimachine, dan gebruik je andere spieren.

Probeer wel af en toe wat krachttraining te doen, dat is op de lange termijn beter voor spierbehoud. (in combinatie met genoeg eiwitten eten natuurlijk)
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt precies (goed antwoord) en als je meteen na het sporten je suikers (glucose) aanvult en binnen het uur daarna ongeveer 30 gram eiwitten naar binnen werkt, zorgt dit voor sneller en beter herstel en inderdaad gaat het de afbraak van spiermassa tegen. (op een bepaald moment gaat je lichaam eiwitten afbreken om er energie uit te halen (ATP), dat wil je voorkomen want spiermassa zorgt voor vetverbranding)
Ritsuka
10 jaar geleden
ik neem meestal een bak kwark na het sporten, met een banaan of zo erbij, heerlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe zit het met vet verbranding dan? Stel als je na cardio sessie je glucose terug aanvult, zal je lichaam dan nog steeds optimaal vet blijven verbranden? Of belemmer je dit proces?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correctie aan de vraag: Stel als je na een cardio sessie van 30 minuten bijvoorbeeld (waarbij je 350kcal verbrand) je glucose direct aanvult, zal je lichaam dan nog steeds optimaal vet blijven verbranden? Of belemmer je dit proces? Zo niet, hoeveel gram dextrose raden jullie dan aan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
P.S.: zoals je aanbeveelt doe ik ook aan krachttraining (3x/week) Ritsuka...
Ritsuka
10 jaar geleden
Geen idee hoe dat precies zit met die glucose, dus daar ga ik niet op in.
Ik weet alleen dat voor spiermassa opbouwen en vetverbranden je het beste veel eiwitten kan eten (minstens 100 gram, tot ongeveer 2x je lichaamsgewicht in kg in g eiwit), en ongeveer rond je TDEE blijven eten (klein ietsje eronder).