wat is het verschil van een sprinter en een marathonloper in trainingstype?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
3.4K

Antwoorden (1)

Heel veel, een marathonloper moet energie sparen, een sprinter moet zoveel mogelijk vermogen op de grond overbrengen, dus energie verspillen. Looptechniek en kracht zijn erg belangrijk bij sprinten, ze slaan als het ware met hun voorvoeten op de grond. Het lichaam van een sprinter moet ook erg sterk zijn om de krachten over te kunnen brengen, ze gebruiken ook nog hun armzwaaien om extra kracht te kunnen zetten met hun benen. Sprinters zitten in het krachthonk, doen technische trainingen er rekoefeningen om zo lenig mogelijk te zijn (maximale staplengte). Ook de training op de start is heel belangrijk. Marathon is iets voor ervaren 5 en 10 km lopers die erg veel snelheid hebben en met de leeftijd wat snelheid beginnen te verliezen, maar meer uithoudingsvermogen krijgen. Voor beide sporten is aanleg erg belangrijk, lichaamsbouw en type spierweefsel zijn het belangrijkst. Marathonlopers maken veel gebruik van intervaltraining om lange trainingen te doen zonder hun snelheid te verliezen en om weerstand te bieden aan tempoversnellingen van tegenstanders.