Dat weet je door spierpijn .

Zorg dat als je een spiergroep traint (bv armen met dumbells) dat je ze daarna 2 dagen rust geeft.
Bodybuilders doen elke dag een anderen spiergroep traine
+ eet veel eiwitten. (Kwark, whey) dan herstellen je spieren beter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Spierpijn is geen teken van goed of slecht getraind hebben. Sommige mensen krijgen heel snel spierpijn, andere mensen nooit.
juliastone99 geeft al een goed antwoord. Wil daar nog wel aan toevoegen dat als je echt té veel traint je dat ook zal merken aan jouw gevoel van "fitheid". Je voelt je dan sneller futloos en hebt nergens zin in. Gewoon niet met spierpijn gaan trainen en als je er maar energie voor hebt komt het goed!

Toegevoegd na 58 seconden:
Met julliastone99 bedoel ik uiteraard antwoord hier boven van Gears, excuus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier een paar voorbeelden die te maken kunnen hebben met overtraining :

- Rusteloos zijn in de nacht (daardoor niet kunnen slapen of herhaaldelijk wakker worden)
- Je hebt meer pijn (de warming up kost je meer tijd )
- Minder behoefte aan seks
- Een plateau hebben dat is wanneer je het gevoel hebt alsof je niet meer zwaarder kan trainen dan voorheen en blijft hangen op een bepaald gewicht (bijv eerst deed je 8 kg dumbells toen 10 kg dumbells en daarna is het verhogen van het gewicht niet meer gelukt)

Zodra je merkt dat de warming ups je teveel tijd kosten is dat een teken dat je lichaam nog niet volledig is hersteld. Zelfs als je bijvoorbeeld veel cafeïne hebt gedronken en voldoende hebt gegeten.

Als je dit herkent ga dan alsjeblieft niet door met fitnessen en neem een weekje rust (het beste is dit elke 3 maanden te doen tenzij je je eigen lichaam goed kent). In die rust zullen je spieren juist niet afbreken, maar juist herstellen omdat ze dat te weinig kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spierpijn is absoluut geen teken van overtrainen maar juist een teken van groei.
Je spieren werken er hard aan om te herstellen wat de spier juist sterker en groter maakt. (dat is de hele intentie van het ''groeien'' in trainen).

Je weet dat je overtraint wanneer je een spiergroep niet de tijd geeft om te rusten en op te bouwen. Op die manier loop je ook vaak blessures op. Daarnaast zijn, zoals hierboven gesteld werd, eiwitten noodzakelijk voor de wederopbouw van spieren.

Wanneer je futloos in de fitness-studio zit of het gevoel hebt dat alles pijn doet, zou ik liever een pauze inlassen. Veel mensen lopen op die manier een blessure op die hen lang blijft achtervolgen