Ik ga binnenkort op fitness, hoeveel calorieen moet ik verbranden om af te vallen?

Ik ben 16 jaar, 170cm en 80 kilo ik wil ongeveer 15 kilo afvallen, maar hoevaak moet ik dan per week naar fitness en hoeveel calorieen moet ik per dag verbranden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Begin rustig aan, je wilt op een gezond manier afvallen en gezonder gaan leven. Niet gelijk 5x in de week gaan, probeer eerst eens 2-3x in de week iets van 30-40 minuten. Leer de sportschool kennen, welke apparaten en gewichten er zijn, als het goed is krijg je daar begeleiding dat ze een schema voor je gaan maken. Het beste kun je een combinatie van cardio en krachttraining gaan doen. Zelf doe ik 2-3x in de week krachttraining in de sportschool, voornamelijk met losse gewichten, niet de machines (daarmee train je te selectief je spieren). En daarnaast ga ik 1-2x in de week eens hardlopen of fietsen. Toegevoegd na 1 minuut: Niet te veel focussen op die kcal verbranden. Ga eerst eens kijken wat je op een dag nodig hebt. Dat bereken je hier: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Vul je gegevens in (op metric zetten) en draai aan de schijfjes om je activiteiten in te vullen. Nu geeft het TDEE getal linksbovenin aan wat je moet eten om op dit gewicht te blijven. Om op een gezonde manier af te vallen kun je het beste een klein beetje (200-500 kcal) onder dit getal gaan zitten. Toegevoegd na 5 minuten: Je hebt in elk geval een goed streefgewicht gezet, niet te laag. Maar het kost tijd, je bent niet in 1 week aangekomen, dus je kunt ook niet verwachten dat het er in 1 week af is. Rond de 0,5 kilo per week is een gezonde hoeveelheid. Dus je stappen: - bekijk je voeding, eet je genoeg, krijg je je voedingsstoffen binnen? (dit kun je op sites berekenen, ik vind zelf www.cronometer.com wel fijn, wel Engels) - ga naar de sportschool en vraag om een krachttraining schema - 2-3x in de week gaan trainen - daarnaast naar keuze 1-2x in de week 30 minuten cardio doen, dus ga wandelen, fietsen, zwemmen, hardlopen, etc. Wat jij leuk vind. Als je dit te moeilijk vind, neem dan kleine stapjes. Je moet het ritme er in krijgen, dus je kunt ook kiezen om eerst aan je voeding te werken, daarna 1x in de week sporten, daarna 2x in de week, etc. Langzaam wennen. Toegevoegd na 6 minuten: Er is geen richtlijn hoeveel je 'moet' verbranden op een dag. Je ziet aan je TDEE wat je verbrand, en daar pas je je voeding op aan. En eet gewoon volgens de schijf van vijf.

Een kilo is gelijk aan 7.000 kilocalorieën, oftewel kCal of zoals gewone mensen zoals ik zeggen calorieën. Dus om een kilo lichter te worden zul je zo'n 7.000 calorieën moeten verliezen: door meer te verbranden, minder te eten of het liefste allebei. Maak niet de fout om jezelf uit te hongeren of gigantisch strakke programma's te doen. Op de korte termijn lijkt dit te werken, op de langere termijn raak je verder van je doel af. En het voelt veel lekkerder om 'gezond leven' als hoofddoel te hebben, met een betere lichaamsbouw als onderdeel daarvan. Wél doen: - weten wat voor jou voldoende en gebalanceerde voeding is. Je bent nog in de groei, dus extra belangrijk. Vaak kun je via de (aanvullende) verzekering in een jaar 4 uur advies krijgen van een voedingsconsulent, da's 7-8 gesprekken. - bewust met eten omgaan. Wat mij hielp is om in een app gewoon bij te houden wat ik at. Toen ontdekte ik dat ik veel vaker at dan ik dacht, veel vetter en zoeter en vaak ook best grote porties. Ik ben dus minder gaan eten, wel vaak genoeg (6x per dag), kies lekkere én gezonde dingen. En... ik maak keuzes: die gedachtenloze zak chips is mij niet de calorieën waard, die heerlijke zelfgemaakte appeltaart wél. - Pas je leven aan in kleine stapjes. Pak wat vaker de fiets (ik ging het nog lekker vinden ook), eet gezelllig mee thuis maar dan wél met meer groente, iets minder vlees en flink wat minder aardappelachtige dingen. - Ga bewegen. Let niet alleen op wat veel calorieën verbrandt, maar ook wat je leuk vindt of kan gaan vinden. Als je het leuk vindt, hou je een sport langer vol. Een leuk sportmaatje hielp ook mij, om niet elke keer een smoes te verzinnen. - Maak haalbare afspraken met jezelf, zet die op papier. Doe je afsprakenpapier in een envelop, plak 'm dicht en leg 'm weg. Na 3 maanden open je de envelop en kijk je wat er terecht kwam van je plannen. Iets niet (helemaal) gelukt? Ga niet zielig zijn, maar kijk hoe het wél kan lukken in de toekomst. En: kijk wie er voor jou supporter kunnen zijn: aanmoediging en steun helpt een hoop! Veel mensen beginnen met bijvoorbeeld hardlopen om gezonder te worden en af te vallen. Ook daarover lees je dus meer op mijn blog loopvuur.tumblr.com Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100