Is je oren klaren lastiger met een duikbril op ? Zoja, hoe klaar je het beste?

Ik ben wat aan het oefenen met duiken en daarbij met het klaren van mijn oren onderwater. Op 3 meter zonder duikbril ging het klaren zonder enig probleem.

Gisteren bij het afdalen naar 5 meter gebruikte ik een duikbril en lukte het me ineens niet meer om te klaren. Ik heb het meerdere malen geprobeerd, ook door maar 3 meter af te dalen en dan te proberen maar dat ging ook niet. Dit bad was redelijk donker en omdat ik nog wat angstig ben wilde ik de duikbril erbij gebruiken.

Kan het misschien zijn dat het lastiger gaat om je oren te klaren wanneer je een duikbril draagt, omdat je neus al 'dicht' zit?
Zo ja, wat is de beste manier om je oren te klaren als je een duikbril op hebt ? Voor het klaren zonder duikbril hoef ik enkel mijn onderkaak naar voren te bewegen of mijn keel aan te spannen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, wat is dat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dieper duikt merk je dat je een bepaalde druk krijgt op je trommelvlies. Bij het klaren voeg je lucht toe in je midden oor zodat de druk binnen en buiten je oor weer gelijk wordt. Je zet dan de buisjes die je midden oor met je keel verbinden open zodat er lucht in kan stromen.
Als je slikt en je hoort wat klikken dan hoor je de buisjes open en dicht gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus gewoon de buis van Eustachius open leren zetten.

Antwoorden (1)

Klaren doe je door je neus dicht te knijpen en dan door je neus uit te blazen.
De lucht kan niet door neus en zal zijn weg zoeken naar je middenoor en zo de druk op je trommelvlies van buiten neutraliseren.

De meeste duikbrillen laten het dichtknijpen toe ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft je oren niet per se dicht te knijpen om te klaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Euhm pardon ik bedoel je neus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het beter weet, waarom vraag je het dan :-)
Probeer maar eens, bij mij werkt het en zo heb ik het geleerd in de duikcursus.