Welke ontwikkeling binnen de sport heeft een aanzienlijke verbetering binnen deze discipline teweeg gebracht?

Zoals bv het gebruik van polyester voor het maken van polsstokken, of de introductie van de klapschaats.
Heeft u hiervan nog meer voorbeelden?

Toegevoegd na 17 minuten:
Voor de duidelijkheid: ik doel op 'sportieve verbetering'

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een goed voorbeeld van zo’n verbetering staat op naam van Richard ‘Dick’ Fosbury. Tijdens de Olympische Spelen van 1968 introduceerde hij een geheel nieuwe manier van hoogspringen. Die heet nog steeds de ‘Fosbury Flop’. Vóór 1968 werd bij het hoogspringen eerst een been over de lat geslingerd. Daarna volgde zijdelings het lichaam. Fosbury bedacht iets nieuws en sprong achterover, met eerst zijn hoofd en daarna zijn gekromde rug en benen, over de lat. Op die manier haalde hij een hoogte van maar liefst 2,24 meter; goed voor een gouden medaille

Het toestaan van synthetische materialen (aluminium/koolstofvezel) voor de tennisrackets binnen de tennissport.

Gestroomlijnde zwempakken. Kunstgras om te hockeyen, voetballen, enz. Steeds lichtere en geavanceerdere tennisrackets. Electronisch oog om te zien of een bal in of uit is (tennis). En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dan zijn andere mensen - die nu net als ik als een razende zitten te kloppen - me voor :-) Toegevoegd na 21 seconden: Zie je wel!

kunstgras voor voetbalvelden.

De schaak/damcomputer-programma's hebben deze denksporten naar een hoger niveau gebracht.

Techniek, waarmee kan worden gefilmd en dan later afspelen om te kijken wat verbeterd kan worden!

De tafeltennisrubbers van een paar jaar (20) terug... Dat gaf de sport een hele andere wending... Toen kreeg je effect-tovenaars en domineerden even de top...

De vederlichte fiets natuurlijk.

Ik denk dat de aerodynamica in de sport, voor veruit de meeste veranderingen heeft gezorgd.

De bamboe shinai bij Kendo (rond 1700). Dat scheelt heel wat blauwe plekken vergeleken bij gebruik van de houten bokuto of afgehakte ledematen bij gebruik van de stalen katana . De recente carbonfiber exemplaren zijn nog niet overtuigend.

Alle ontwikkelingen in de Formule 1. Heel veel ontwikkelingen in de Formule 1 zie je terug in de auto's waar jij en ik vandaag in rijden. Dan bedoel ik natuurlijk niet KERS, maar bijvoorbeeld Automatic Vehicle Ride Height, Semi-automatische versnellingsbak, Traction Control en ABS. Gelukkig voor de sport heeft het verbieden van een aantal verbeteringen de charme van de sport weer gedeeltelijk teruggebracht. Het kan dus ook andersom werken. Ook al werden de bolides sneller, de sport zelf werd minder aantrekkelijk...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100