Hoe werkt de Villa Volta in de Efteling precies?

En vooral: wie kan het mij op een simpelere manier uitleggen dan wat er op internet staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
13.7K

Het beste antwoord

Je zit als toeschouwer op een soort van schommelbank.
Die schommelt alleen niet ritmisch heen en weer maar wordt volgens een uitgekiend systeem heen en weer bewogen. Daardoor krijg je het gevoel zelf te bewegen, wat dus ook gedeeltelijk waar is.
Dat je het idee krijgt dat de wereld om je heen draait komt door iets anders. Eigenlijk is het net alsof er een wasmachinetrommel om je heen draait. Op de wand van die trommel is de kamer gemonteerd. Jij zit in het midden, die wand draait om je heen.

Dat samen slim met elkaar verbonden, de beweging van de bank en de beweging van die trommel geeft jou het gevoel dat je over de kop gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Het voorbeeld van de wasmachinetrommel verklaart een hoop. Goed voorbeeld!
Antoni
14 jaar geleden
Als ik me het goed herinner, is het zelfs zo, dat je het huis kan zien draaien, als je buiten Villa Volta staat.

Andere antwoorden (2)

De banken waar je op zit bewegen wel zeker, hoeveel is niet in te schatten, maar het is vooral de combinatie van geluid, beweging van de achtergrond en de bank.
Als de bank 2 m. omhoog gaat en de achterwand tegelijk 2 m. omlaag, dan denk je dat je 4 m. omhoog gegaan bent.
Zo dus ook als de bank wat achterover gaat, gaat de achtergrond naar beneden, na een paar keer ben je echt het goede spoor bijster en weet je niet meer wat echt en wat nep is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alhoewel Villa Volta de eerste grootschalige uitvoering in een attractiepark is, is de techniek erachter al bekend sinds het begin van de 20e eeuw. De banken staan op een gondel die maximaal 30° uitslag heeft. De kamer zelf (de muren, vloer en plafond) is een trommel die zich daaromheen bevindt. Tijdens de rit beweegt de gondel heen en weer en creëert een gevoel van beweging, terwijl de trommel 360° draait. Door de bewegingen goed op elkaar af te stemmen wordt de illusie gewekt dat men werkelijk over de kop gaat. De gordijnen zijn met stijfsel bewerkt, waardoor ze niet bewegen wanneer de trommel draait. In de Huiskamer van Hugo van den Loonsche Duynen bevinden zich gouden wandarmaturen boven de haard en naast de tuindeuren. Wanneer de show start beginnen de ogen van deze wandarmaturen (of gouden kandelaardragers) te bewegen.