Hoe kan ik het beste mondharp leren bespelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.9K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Haha zo'n ding heb ik ook nog liggen. Heel lang niets mee gedaan. Ik heb hem ooit van mijn vader gekregen omdat ik zo'n fan was van Snoopy (Peanuts) die speelde ook altijd op zo'n ding in de tekenfilms.

Het beste antwoord

. De tanden

De metalen mondharp, een klein boventooninstrument, wordt voor de mond aangeslagen, en wel zodanig dat de schuine, paralelle zijden van de mondharpvork tegen de onderste en de bovenste tandenrij wordt geplaatst. In deze stand is de lamel in de vork vrij. Het uitsteeksel (doorn) van de mondharp wijst monduitwaarts.

. De éne (stabilizerende) hand

U bent geheel vrij de mondharp dan wel met de rechter- of met de linkerhand vast te houden en te bespelen. Met één hand moet het instrument stabiel half-tegen en half-tussen de voortanden worden geplaatst. In geen geval bijten! De hand die de mondharp vasthoudt heeft enkel een stabilizerende functie en beweegt in het geheel niet. Let op dat de vingers van deze hand de lamel niet aanraken.

. De andere (spelende) hand

Eén vinger van de andere hand kan nu vrijuit het uitsteeksel (de doorn) aanslaan.

. Het aanslaan van de lamel heeft invloed op de toon

Ieder heeft een eigen idee of een eigen gevoel over het aanslaan van de mondharp. Volgens onze visie geschiedt het aanslaan van de mondharp het best (en het mooist) met een achterwaarts gerichte beweging, die rakelings langs neus → wang → oor gaat. Als je deze richting blijft kiezen bij het aanslaan van de mondharp komt dit naar onze mening het klankspel het meest ten goede: er ontstaan gebonden tonen. Verkies je daarentegen een voorwaarts gerichte beweging om de mondharp aan te slaan (dus: oor → wang → neus), dan worden de tonen niet gebonden, maar in zekere zin bij elke aanslag afgekapt. Men bindt dan de opeenvolging van de tonen niet. Nogmaals: men kan op beide manieren spelen, maar volgens onze visie brengt de achterwaarts gerichte aanslag de mondharptoon het mooist tot zingen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier nog een filmpje erover.
www.youtube.com/watch?v=NM4TwwwdQpQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Heb veel gehad aan de uitgebreide uitleg afkomstig van www.antropodium.nl.
Ook op deze website vond ik veel info: www.mondharpshop.nl

Andere antwoorden (1)

Zijn er geen filmpjes of informatie op internet? Je kunt gaan zoeken naar iemand die het kan en het je wil leren!