Moet een sportclub verzekerd zijn voor letsel aan de leden?

Als 3 jongens een sportclubje oprichten (20-tal judoka's als "leden") en het geld wat iedere maand door de leden wordt ingelegd wordt gebruikt voor de huur van een zaaltje maar ook om de 3 leraren een onkosten vergoeding te geven (tot 50 euro p/mnd), moet deze club dan een verzekering afsluiten voor zijn leden in geval van een ongeval?

Of moeten de leden (b.v. bij een verkeerde val) zijn of haar eigen zorgverzekering inschakelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.1K

Antwoorden (2)

Niet voor een gewoon ongelukje maar er kunnen andere ongelukken gebeuren en daarvoor kun je als vereniging aansprakelijk worden gesteld, dus als er iets aan de veiligheid schort. Je bent nog steeds niet verplicht je daar tegen te verzekeren maar ja als zoiets gebeurt: waar haal je het geld vandaan?

"Doel is de verzekerde te beschermen tegen gevolgen van een aansprakelijkstelling wegens anderen toegebrachte schade. Bijvoorbeeld als schade het gevolg is van het niet naleven van veiligheidsvoorschriften kan de vereniging in beginsel aansprakelijk worden gesteld. De verenigingen dienen zelf een verzekering af te sluiten. Het gerechtshof in Arnhem oordeelde in een uitspraak dat de verhouding tussen een organisatie en een vrijwilliger weghalen juridisch overeenkomt met die tussen werkgever en flexwerker. Uw sportvereniging is namelijk verantwoordelijk voor een voldoende verzekering tegen financiële risico’s voorkomende uit mogelijke wettelijke aansprakelijkheid. Dit valt onder de zorgplicht van goed werkgeversschap waar sportverenigingen ook mee te maken hebben. De vrijwilliger werkt immers in opdracht van de vereniging. Uw sportvereniging doet er dus goed aan zowel een ongevallen àls een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Deze “gewone” aansprakelijkheid moet overigens goed worden onderscheiden van de bestuursaansprakelijkheid. Een ongevallenverzekering alleen volstaat niet maar zorg ook voor een aansprakelijkheidsverzekering. Kijk dus de verzekeringspolis van uw sportvereniging hierop na!
http://www.knkv.nl/bestuurders/kennisbank/financien/verzekeringen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of de club het MOET zou ik zeggen van niet, maar het is niet onverstandig om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben en die is ook niet heel duur over het algemeen.

Wanneer een lid door een ander lid een verkeerde val maakt en daardoor bijv. Een been zou breken, dan zou het zijn of haar eigen zorgverzekeraar moeten dekken, of als die persoon iemand aansprakelijk wil stellen, de wederpartij.

Echter wanneer ligt aan een verkeerde ondergrond, te dunne matten, naden tussen de matten en houd daar een "letsel" aan over als een breuk, een verwonding of iets dergelijks, zou de vereniging aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Het is dus voor jezelf de risico's van elkaar afwegen.