Hoe moet ik mijn fiets spuiten?

Ik heb een oude fiets op de kop getikt afgelopen week. Wil deze fiets vooral gaan gebruiken voor in de stad, op het station enz., maar ik wil natuurlijk wel dat hij er een beetje leuk uitziet :-). Het frame is nu beige en dat wil ik het liefst veranderen in blauw. Wil daarom de fiets overspuiten. Heb wel wat op internet gelezen, maar heb toch nog wat twijfels.

Stap 1: Fiets schuren, MAAR HOEVER?
Stap 2: ONTVETTEN?
Stap 3: PRIMER, OF NIET?
Stap 4: lakken, meerdere lagen en daarna blanke lak.

Wil het niet duur maken, een paar tientjes vind ik wel genoeg voor zo'n fietsje. Weet ook niet welke primer?/lak ik moet gebruiken?

Bedankt voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik geef maar een reactie, want ik weet zeker dat ik hiervoor gemind ga worden als ik antwoord geef. Ik had een oud krot van een mountainbike. Die was zwart. Ik heb gewoon een spuitbus blauwe lak gekocht voor metaal, en de fiets zo over gespoten. Zonder schuren primer of wat dan ook. Ik heb alleen de kettingkast en remmen en dergelijke afgeplakt, omdat ik die niet onder de verf wilde hebben. 4 jaar later was ik er op uitgekeken, en heb ik de helft met groen over gespoten, weer zonder schuren en primer. Alle verf zit er nog steeds op :-) Dat is nu inmiddels zo'n 10 jaar terug. De fiets doet het ook nog steeds.

Antwoorden (1)

Lichtjes opschuren, opruwen, ff ontvetten, daarna gewoon met spuitbus erover. Blanke lak hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Las ergens dat je eerst primer moest gebruiken omdat de verf anders niet goed houdt, dat is dus niet nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik deed het zelf nooit, bovenfien moet je hem niet kaal schuren, de oude verf is eigenlijk al je primer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder blanke lak zou ik niet doen, zéker niet als je je frame gaat spuiten. De blanke lak is eigenlijk een sealend laagje over de verf heen, zonder die laag gaat je verf uitlopen bij regen. Dat wil je dus niet als je op de fiets zit.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Wavaria
Hoe moet die verf gaan uitlopen bij regen? Dat gebeurd bij kozijnen en deuren toch ook niet? Alleen als de vraagsteller waterverf oid gaat gebruiken, maar dat lijkt me niet logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, bij mij bleef het prima zitten!