Ik ben altijd heel erg zenuwachtig als ik een turnwedstrijd heb en hierdoor mislukt alles. heeft iemand misschien tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Antwoorden (4)

oefen vooraf alles heel goed in, dan heb je een gevoel van nog meer zelfzekerheid, dus ook minders stress, ze zeiden mij ook altijd te denken dat het publiek daar in zijn onderhoud zit (dat helpte bij mij niet echt, schoot eerder in de lacht) dat kan bij sommige mensen helpen
Ik vind het het beste tot zo lang mogelijk voor je moet turnen aan iets anders te denken, je kan bijvoorbeeld een spelletje spelen op je gsm ofzoo of neem een boekje mee en krabbel daar wat in neer, of teken iets...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger liep ik graag hard. Als ik een wedstrijd had moest ik van te voren ontzettend naar het toilet. Voor mij een bewijs, dat ik een goede race ging lopen.
Dit is geen nieuw fenomeen. Vraag eens aan Zondervan hoe zenuwachtig hij was met die onmogelijk oefening tijdens de Olympische Spelen. Iedereen moet zijn/haar evenwicht vinden. Een goede coach die jou door en door kent zou misschien je met raad en daad kunnen bijstaan. Maar jij moet die prestatie leveren. Al ga je daarbij op je "Smoel". So what. Dat is bijvoorbeeld ook een houding die je aan kan nemen. Kijk ook eens naar "VrijVanFobie.nl" Ik wens je sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rustig wordt je door op je ademhaling te letten, haal adem en blaas langzaam uit, zorg dat het inademen korter duurt dan het uitademen.
Bereidt je goed voor, zorg dat de oefeningen die gedaan moeten worden, goed in je hoofd en lichaam zitten.
Neem een zelfverzekerde houding aan, sta rechtop.
Zeg voordat je begint tegen jezelf: Ik kan het!
En als het dan toch nog fout gaat, de wereld vergaat er niet door, we kunnen niet allemaal de turntop halen, maak je er niet te druk om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke wedstrijd geeft extra stress.
Bij sommige mensen werkt dit positief, dan presteren ze beter,
Bij jou niet, je hebt het idee dat alles mislukt.
(dit heet negatieve faalangst)
Ik heb 2 tips voor je:
- ga zo vaak mogelijk op wedstrijd.En bednek je dan, dat je er enkel en alleen bent om te oefenen voor je angst (dus NIET voor je prestatie!)
- Probeer tijdens elke wedstrijd OOk na te gaan, wat er wel goed ging. Want ALLES ging fout, dat kan gewoon niet.

Ik rij zelf wedstrijden met paarden en dan heb je (net als met turnen) allemaal onderdeeltjes die los worden beoordeeld.
In het begin vond ik het een ramp. Elk onderdeel wat mis ging, bleef in mijn hoofd hangen en daar was ik dan van van slag. :(
Nu (jaren later, sorry) denk ik bij een fout die ik maak "volgende onderdeel!!!" Fout is fout en daar kan je niks aan doen.
Maar je kan wel wat doen aan de onderdelen die nog komen. :)

Misschien kan jij dat ook in je hoofd houden: er komen veel onderdelen. Sommige gaan goed. Sommige gaan fout en sommigen gaan "ertussenin".
Probeer elk onderdeeltje afzonderlijk te zien en doe gewoon je best. (het is maar hobby! )

Als het echt niet lukt om het wat leuker te vinden, misschien moet je dan alleen turnen voor de lol. Laat de wedstrijden gewoon weg. Het is sport/ontspanning/plezier.