Schoenmaker is mijn schoenen kwijt geraakt. Wil ander paar teruggeven en zegt dat die van mij zijn, wat zijn hierin mijn rechten?

Wandelschoenen MEINDL (dames) ter dure reparatie naar schoenmaker gebracht, bij het ophalen wil hij mij de wandelschoenen teruggeven, maar dit zijn mijn schoenen niet!! Het zijn wandelschoenen, maar heren model, geen meindl, niet mijn maat. Wat zijn mijn rechten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ga ervan uit dat je de aangeboden schoenen niet hebt geaccepteerd, en dat je aan de schoenmaker hebt laten weten dat je nog op de zaak terug zal komen. Je hebt met hem al een gesprek gehad waarin je de schoenen niet hebt geaccepteerd. Probeer op korte termijn opnieuw een gesprek met hem aan te gaan en probeer daarin een oplossing te vinden. Lukt dit allemaal niet, dan zal je de schoenmaker schriftelijk in gebreke moeten stellen, zo heet dat juridisch. Hij heeft niet de dienst verleend, waarover samen afspraken waren gemaakt. Hij zal de schade moeten vergoeden. Geef hem hiervoor in de brief een termijn, bijvoorbeeld twee weken. Geef ook duidelijk aan hoe groot jouw schade is. Wil hij jouw schade niet vergoeden, dan levert hij een wanprestatie, juridisch gezien. Je zou hiervoor een civiele zaak kunnen starten, maar daarvoor heb je wel een advocaat nodig. Of dit de moeite is, is de vraag. Eventueel kan je een bemiddelaar inschakelen: die zal goedkoper zijn dan een advocaat. Mogelijk kan een beroepsorganisatie van schoenmakers bemiddelen, mits jouw schoenmaker daarbij is aangesloten. Bijvoorbeeld de klachtencommissie van de Nederlandse Schoenmakers Vereniging https://www.schoenmaker.nl/pg-32062-7-128205/pagina/faq_-_consumentenvragen.html#!ans1. Ook het Juridisch Loket kan je helpen: kijk voor informatie daarover en contactgegevens daarvan op https://www.juridischloket.nl/.

Toegevoegd op 10 juni 2020 12:29: bron
Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ingebrekestelling
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wanprestatie

De schoenmaker zal vervangende en vergelijkbare schoenen moeten aanbieden, uiteraard in dezelfde maat. Of hij zal financiële compensatie moeten geven; je mag verwachten dat hij daarvoor een verzekering heeft. Mocht je er samen met de schoenmaker op deze wijze niet uitkomen, neem dan contact op met de Consumentenbond. Ben je lid dan krijg je advies en hulp, ben je geen lid dan is de Bond blij met jouw melding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100