Schoenmaker is mijn schoenen kwijt geraakt. Wil ander paar teruggeven en zegt dat die van mij zijn, wat zijn hierin mijn rechten?

Wandelschoenen MEINDL (dames) ter dure reparatie naar schoenmaker gebracht, bij het ophalen wil hij mij de wandelschoenen teruggeven, maar dit zijn mijn schoenen niet!! Het zijn wandelschoenen, maar heren model, geen meindl, niet mijn maat. Wat zijn mijn rechten?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Woudwijk Je zult toch wel foto's hebben gemaakt tijdens de wandeltochten, waarop de schoenen te zien zijn?
Summo
3 jaar geleden
@JoanDArc, ik fotografeer meestal de omgeving als ik wandel, niet mijn schoenen ;). Maar gekheid, ik dacht erover na en denk dat de kans echt klein is dat je schoenen op foto's staan en zelfs als dat zo is, vraag ik me af of je dit kunt gebruiken om te bewijzen dat dat de schoenen zijn die je hebt ingeleverd.
Summo
3 jaar geleden
@Woudwijk, wat heb je gedaan toen dit gebeurde, heb je die andere schoenen meegenomen of heb je ze daar gelaten?
Pieterke
3 jaar geleden
En als je geen foto's hebt waar je met die wandelschoenen op staan, zou je eventueel de schoenen van de schoenmaker kunnen aantrekken zodat deze kan zien dat ze niet passen. En hoe zit het met het bonnetje? Bij mijn schoenmaker krijg je een deel van een bonnetje mee met een nummer er op. Het andere deel van het bonnetje gaat in de schoenen die bij de schoenmaker achterblijven.
Amadea
3 jaar geleden
Op de bon staat toch zeker ook genoteerd om welke schoenen het gaat? Zo werkt het in elk geval wel bij mijn fietsenmaker, daar is het onmogelijk dat ze jouw fiets aan een ander meegeven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ga er in eerste instantie van uit dat hij gewoon een foutje gemaakt.Een foutje is niet leuk, maar wel menselijk. Door meteen over diefstal te beginnen frustreer je de communicatie en daarmee een goede oplossing.
Het kan zomaar zijn dat een man een wandelschoen ter reparatie heeft gebracht en dat zijn partner voor hem die wandelschoen weer kwam ophalen na een paar dagen met de roep "ik kom de gerepareerde wandelschoen weer ophalen". Als de schoenmaker dan niet goed oplet en de partner kent de wandelschoen zelf niet goed, dan kan het zomaar dat deze persoon per ongeluk jouw wandelschoen heeft meegenomen. Als het zoiets is, is de kans trouwens erg groot dat die persoon of de partner later jouw schoen weer komt terugbrengen omdat hij/zij graag de juiste schoen wil hebben. Vraag dus of de schoenmaker toevallig ook nog een andere wandelschoen in reparatie heeft of had. Maak wel duidelijk dat je schade hebt en dat je hem in gebreke stelt als de juiste schoen niet binnen 1 week terug is
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat wordt een moeilijke aangelegenheid. Je zult zelf ook nog moeten bewijzen dat jij deze schoenen niet gebracht heb. Dat deze schoenen niet passen zegt niets. Je kunt de schoenen van een ander ter reparatie hebben aangeboden. Een paar van je wandelgebieden of energiebronnen die op een grotere voet leven. Zoals Pieterke en Amadea al aangeven. De bon van de schoenmaker en jou bon moeten bij elkaar passen.Hetzelfde ordernummer of iets dergelijks. Als je bij het afhalen al gezegd hebt dat de schoenen niet van jou zijn, zul je ze ook niet hebben aangenomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
)):: Een paar van je wandelgebieden of energiebronnen moet zijn wandelvrienden of vriendinnnen. (Irritant die eigengereide wijzigingen van Samsung mobiel)

Antwoorden (2)

Ik ga ervan uit dat je de aangeboden schoenen niet hebt geaccepteerd, en dat je aan de schoenmaker hebt laten weten dat je nog op de zaak terug zal komen.

Je hebt met hem al een gesprek gehad waarin je de schoenen niet hebt geaccepteerd. Probeer op korte termijn opnieuw een gesprek met hem aan te gaan en probeer daarin een oplossing te vinden.

Lukt dit allemaal niet, dan zal je de schoenmaker schriftelijk in gebreke moeten stellen, zo heet dat juridisch. Hij heeft niet de dienst verleend, waarover samen afspraken waren gemaakt. Hij zal de schade moeten vergoeden. Geef hem hiervoor in de brief een termijn, bijvoorbeeld twee weken. Geef ook duidelijk aan hoe groot jouw schade is. Wil hij jouw schade niet vergoeden, dan levert hij een wanprestatie, juridisch gezien. Je zou hiervoor een civiele zaak kunnen starten, maar daarvoor heb je wel een advocaat nodig. Of dit de moeite is, is de vraag. Eventueel kan je een bemiddelaar inschakelen: die zal goedkoper zijn dan een advocaat. Mogelijk kan een beroepsorganisatie van schoenmakers bemiddelen, mits jouw schoenmaker daarbij is aangesloten. Bijvoorbeeld de klachtencommissie van de Nederlandse Schoenmakers Vereniging https://www.schoenmaker.nl/pg-32062-7-128205/pagina/faq_-_consumentenvragen.html#!ans1. Ook het Juridisch Loket kan je helpen: kijk voor informatie daarover en contactgegevens daarvan op https://www.juridischloket.nl/.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
De kans is groot dat in de praktijk een eenvoudige schoenmaker het ontvangen van een ingebrekestelling al als te veel van het goede zal beschouwen. Hij zal geen gedoe willen hebben en jou de schade snel vergoeden. Is dit niet het geval, ga dan iedere dag eens terug, en vraag of jouw schoenen al zijn teruggevonden. Op een gegeven moment zal de schoenmaker tot een oplossing willen komen en de kwestie willen afsluiten. Dat gaat natuurlijk het snelst en het makkelijkst als hij aan jou jouw schade vergoedt. De kans is groot dat hij jou daarna verder als klant weigert, maar waarschijnlijk zal jij niet meer bij deze schoenmaker willen komen, dus daarmee verlies je verder niet veel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni, klant heeft geen been om op te staan, zolang zij niet kan bewijzen dat zij deze schoenen niet heeft gebracht. Dat de schoenen niet passen is geen bewijs. Ik bracht regelmatig de bergschoenen van anderen naar de schoenmaker. Nam van ieder paar altijd één veter mee. Dat maakte het zoeken eenvoudiger. Deze raad is in dit geval mosterd na de maaltijd.
Als het klopt is er dus nog iemand die verkeerde schoenen meekrijgt, en die zijn dan te klein.
De schoenmaker levert geen wanprestatie als de schoenen vakkundig zijn gerepareerd. Het is de klant die niet kan bewijzen dat zij een ander paar heeft gebracht.
Antoni
3 jaar geleden
@JoanDArc, de hele dienst die een schoenmaker levert is toch repareren EN teruggeven aan de klant? Deze dienst levert hij niet (volledig): dat lijkt mij dus wanprestatie! Als teruggeven niet standaard bij zijn dienstverlening hoort, is hij geen goede ondernemer!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni, jij gaat ervan uit dat de schoenmaker de verkeerde schoenen heeft teruggegeven. Het zou zomaar kunnen dat daar geen enkel bewijs voor is.
Antoni
3 jaar geleden
@JoanDArc, nee, ik ga ervan uit dat de schoenmaker de juiste schoenen niet kon teruggeven: hij was deze kwijt. Hij wilde aan de klant wel een paar schoenen teruggeven, maar dat waren niet de juiste. Met het kwijtraken en niet kunnen teruggeven van de schoenen levert hij een wanprestatie, naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni, daar heb je geen enkel bewijs voor.
De schoenmaker zal vervangende en vergelijkbare schoenen moeten aanbieden, uiteraard in dezelfde maat. Of hij zal financiële compensatie moeten geven; je mag verwachten dat hij daarvoor een verzekering heeft.
Mocht je er samen met de schoenmaker op deze wijze niet uitkomen, neem dan contact op met de Consumentenbond. Ben je lid dan krijg je advies en hulp, ben je geen lid dan is de Bond blij met jouw melding.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
En wat kan de consumentenbond doen met zo een verschil Niets
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Niet zo somber.
Ben je lid van de Consumentenbond dan kun je voor juridisch advies bellen naar 070 - 445 45 45.
Ben je geen lid dan kan de Consumentenbond je helpen met juridisch advies.
Ook kun je de klacht plaatsen op Klachtenkompas (van de Consumentenbond).
Nog beter is het een rechtsbijstandverzekering te hebben en via deze weg proberen je recht te halen.
En ook via een geschillencommissie kan een mogelijkheid zijn, maar dan moet de schoenmaker wel zijn aangesloten bij een branchevereniging die deelneemt aan een geschillencommissie.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda allemaal bekende info maar wat kan de consumenten bond nu echt doen Niets. Het bedrag waar het om gaat is laag dus juridische stappen zijn niet de oplossing. Die kosten altijd geld.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Actie ondernemen hoeft niet altijd duur te zijn. Een effectieve manier kan ook zijn: een brief sturen. Die brief kun je zelf schrijven - gratis. Of je kunt een brief op maat krijgen van de Consumentenbond. Leden betalen 17,50 euro, niet-leden 24,50 euro.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is al weer geld en dat het wat oplost is nog maar de vraag @SentWierda. Je verteld niets nieuws
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vervangende en vergelijkbare schoenen? Waar moet de schoenmaker die vandaan halen? Eerst een nieuw paar zelf verslijten en dan repareren? Vergoeden? Tegen welke prijs,?
Mevrouw zelf laten zoeken in zijn herstelplaats een optie?
Misschien dat schoenmaker aan kan bieden de eerste twee volgende paren gratis te repareren of iets dergelijks.