hoe kun je het best spieren trainen zonder apparaten, voor een kind van 12 tot 16?

kent iemand een schema om het te trainen voor iemand van 12 tot 16 jaar oud? en hoe lang?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ga even een fitness-specifieke antwoord geven op je vraag hoor. Ik denk dat je het hem/haar niet op een apparaat/gewichten wilt gaan zetten omdat je bang bent dat er een hinder veroorzaakt in de groei. Daar heb je goed over nagedacht. Je lichaam (met name je rug) groeit tot ongeveer tot je 21ste leeftijd. Daarom is het inderdaad niet zo handig om zwaar te gaan trainen. Zo voorkom je bijvoorbeeld een scheef groeiende wervelkolom. Dit wil niet zeggen dat je niet met apparaten mag trainen. Jongvolwassenen (16+) hebben vaak de behoefte om spiermassa te trainen. Dit trainen ze met zwaar gewicht per set van 6 tot 12 herhalingen terwijl je het best pas zwaar moet gaan trainen vanaf rond je 18e levensjaar. Een 12-16 jarige mag wel met gewichten/apparaten trainen maar er zitten wel wat voorwaarden aan vast. Het gewicht moet zo zijn ingesteld dat ze tussen de 15-20 herhalingen moeten en kunnen realiseren. Deze methode train je vooral je kracht-uithoudingsvermogen. Wanneer het kind nog geen fitness ervaring heeft, raad ik hem/haar aan om het onder begeleiding te trainen. Door aan deze voorwaarden te houden voorkom je zelfs blessures en een scheve groei. Ik weet niet wat voor doel je hebt voor een kind, maar moch het voor een bepaalde sport zijn, dan is fitness zeker goed om ermee te beginnen. Met fitness kan ook namelijk sportspecifiek trainen: benen voor voetbal, sterke schouders voor handbal, sterke sprongkracht voor basketbal etc. Sportspecifiek zal ik niet toepassen bij een kind van 12. Voor een kind van 12 is het belangrijk om eerst de basis goed onder de knie te krijgen. Wanneer dat zo is, dan moet je pas beginnen met specifieke trainingen (iemand die geen basis heeft, is het moeilijk om gevorderd te sporten. Ik hoop dat dit het antwoord op je vraag is.

Een uurtje per dag is voor die leeftijd voldoende, daarbij mag je de gymles, het fietsen naar school en het traplopen in school en thuis optellen. Moet het kind afvallen, dan is het vooral belangrijk de voeding aan te passen, doe dat met het hele gezin om het kind te steunen. Verder is dan zwemmen, fietsen en lopen (hoeft niet hard), erg goed, maar ook dansen en andere sporten zijn goed, zorg dat het kind goed beweegt, maar ook voldoende tijd voor andere leuke dingen overhoudt, pas je schema dus aan, aan de schooltijden en huiswerktijden. Een uur per dag is in de meeste gevallen ruim voldoende.

Er zijn verschillende apps die een trainingsschema maken naar gewicht lengte en conditie. Probeer er eens 1!

1 uurtje per dag bv. eerst 5 min. push ups doen,dan 5 min. opdrukken,dan even drinken,dan... niet te veel inspannen want te veel sport voor die leeftijd is ook niet goed. of misschien gewoon elke dag een half uurtje lopen,dat scheelt toch al 10 kilo per jaar. maar vooral volhouden en motiveren

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100