Wat is de invloed van sporten op de geest?

Je hoort vaak dat sporten goed is voor lichaam en geest. Ik ben benieuwd wat de bewezen effecten van sporten zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Sporten kán ons geestelijk flexibeler maken áls we onze fysieke beperkingen respecteren.

Zolang wijzelf plezier hebben aan het sporten gaan we chemische stoffen (al dan niet in de vorm van hormonen) activeren die ons onder andere in een zaligmakende no-limit-roes brengen.
Omdat we tijdens het sporten intenser ademhalen gaan die no-limit roes-hormonen ook sneller naar de hersenen en andere delen van het lichaam.
Tijdens zo'n no-limit roes heb je het gevoel dat je alles aankan, net zoals drug gebruikers en dronken mensen blijkbaar vaak ervaren.
Wanneer we echter geen ervaring hebben met dit no-limit roes-fenomeen dan overweldigt die roes ons vermogen om rationeel verder te denken dan de roes zelf en dan gaan we vaak over de limiet van onze fysieke mogelijkheden van dat moment.
Dan worden we ongetwijfeld geconfronteerd met pijnlijke blessures en dát is dan weer een bron van informatie voor onze rationele geest. Die zal ons tijdens een volgend roes-moment alarmeren en ons sneller rustpauzes of low-profile inspanningen doen inlassen. Tenzij je het ratio blijft overdonderen met no-limit hormonen die simpelweg gezegd de informatie doorseinen om op dezelfde wijze door te gaan.

In wezen zijn er ook geen échte fysieke limieten maar omdat wij nu eenmaal geprogrammeerd of geconditioneerd zijn om rationeel te denken (= gelimiteerd denken met gelimiteerd handelen tot gevolg) gaan we onszelf onbewust beperkingen opleggen en daardoor gaan we pijn ervaren of fysieke letsels veroorzaken.

Dit soort zaken zijn meermaals theoretisch én proefondervindelijk bewezen en ze bewijzen zichzelf telkens opnieuw terug.

Ik zou zeggen en schrijven:
test het zelf eens uit op diverse 'sport'niveau's.

En ja...
Sommige mensen beperken zich liever tot bedsport en ook daarover is bewezen dat de bloeddoorstroming en de aanmaak van no-limit roes-hormonen een zelfde kwaliteit en kwantiteit evenaart als bij topprestaties op eender welk ander sportvlak.

Dus in wezen heeft het allemaal te maken met de intensiteit en en de hoeveelheid zuurstof-, bloed- en hormonendoorstroom in de hersenen en de rest van ons lichaam.

Dus élke sport is goed voor lichaam en geest zolang je er zelf van harte plezier aan beleeft.

Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Endorfines zijn lichaamseigen signaalstoffen, vaak polypeptides, die als neurotransmitter fungeren. Neurotransmitters worden door de ene zenuwcel in een synaps vrijgelaten, in de andere zenuwcel zitten receptoren voor de betreffende stof.

Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik moest het wel 2 keer lezen, maar dat doet niets af aan het antwoord.