Welke bespanning is het beste voor een racket?

Je hebt verschillende bespanningen voor je racket, sommige zijn veel harder: maar welke is nou het beste (voor tennis)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tennis
1.9K

Antwoorden (1)

Tennisplanet geeft dit antwoord:

"De spanning van een tennisracket is het aantal kilogram dat op de tennissnaar wordt geplaatst op het moment dat deze in het tennisracket wordt gezet.

De bespanning en spankrachtkracht zijn omgekeerd gerelateerd. Evenals power en controle. Hoe meer spankracht op een tennissnaar, hoe minder power en hoe meer controle je hebt. Onderstaande tabel maakt dit duidelijk: "

Toegevoegd na 14 minuten:
De bespanning die wordt geadviseerd is ook een beetje afhankelijk van het materiaal van je racket. Er zijn verschillende tyoen bespanningen. De spanning zelf is afhankelijk van hoe strak de er wordt aangespannen. En juist die spanning is ook erg belangrijk, maar hangt af van he persoonlijke voorkeur.

Met een minder strakke bespanning speel je harder, maar met minder controle.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik zou je in een goede sportwinkel met ervaren tennissers laten adviseren over de juiste bespanning of type racket.

Toegevoegd na 20 minuten:
Tot slot: haal bespanning (de spanningssterkte), type snaar en materiaal van het racket niet door elkaar. Al deze zaken beïnvloeden de manier van spelen.

Voor de snaar heb je verschillende typen:

1. Natuurlijke darm tennissnaren
2. Nylon tennissnaren
3. Polyester tennissnaren
4. Kevlar tennissnaren
5. Hybride tennissnaren

Wat het meest ideaal is, is niet te zeggen. Een snaar van natuurlijke darm speelt lekker, maar de snaar gaat niet lang mee. In bijgaande tabel zie je de eigenschappen vermeldt.

Vooor beginnende spelers zou ik vooral naar de prijs kijken en dan zal je waarschijnlijk op Nylon of Polyester snaren uitkomen die je niet te slap laat aanspannen.