Waarom verdienen top basketbalspelers bijna 5x meer dan topvoetballers?

Een top basketbalspeler in de NBA verdient al gauw tussen de 40 en de 60 miljoen dollar per jaar, of misschien zelfs meer terwijl een topvoetballer zo'n 10 miljoen euro verdient per jaar, waarom zo'n groot verschil???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
5.9K

Het beste antwoord

Dat heeft een aantal redenen:
-een basketballer maakt deel uit van een team van ongeveer 12 spelers, waarvan er 5 in het veld staan. De impact van een goede teamspeler bij basketbal is dus groter dan die van een voetballer.
-de NBA kent zo’n 82 wedstrijden in het reguliere seizoen. Dat is buiten de pre-season games, het AllStar gala en de playoffs. Ze spelen zelfs met kerst. Dus er zijn meer wedstrijden om inkomsten te vergaren.
- de reclame mogelijkheden zijn groter doordat je tijdens timeouts en pauzes ook commercials kwijt kan.
- de spelregels bij basketbal zijn aangepast om het aantrekkelijker te maken voor de kijker.
-de reclamemarkt is groter

Al deze elementen zorgen ervoor dat de inkomsten in de NBA groter zijn en dus de spelers meer betaald krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De grootste basketbalcompetitie is Amerika. Hier gaat veel meer geld om in de sport dan in europa met voetbal. Daarom zijn de salarissen die betaal worden aan spelers hoger. Daarbij komt dat er juist minder geld omgaat in transfergeld. Dus blijft er meer budget over voor salaris.