Mag een private instelling als de KNVB, iemand verbieden om in de buurt van een stadion te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je het hebt over de openbare weg buiten het stadion?

Het beste antwoord

Nee, totaal niet. Alleen op de clubterreinen. En nog alleen omdat de clubs deze verplichting met de KNVB zijn aagegaan.

Toegevoegd na 9 uur:
Dus dan hebben we het over de terreinen die eigendom van de club zijn en niet tot de openbare weg behoren. De openbare weg behoort niet tot het gebied waar stadionverboden opgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, want dat heeft de KNVB vastgelegd in de algemene voorwaarden. Dit is te lezen op de website van de KNVB:

'De KNVB legt landelijke stadionverboden op aan supporters die zich bij of rondom voetbalwedstrijden – kort gezegd – misdragen. De bevoegdheid tot het opleggen van landelijke stadionverboden is vastgelegd in de Standaardvoorwaarden van de KNVB.

Let op! De Standaardvoorwaarden zijn laatstelijk gewijzigd en als zodanig gedeponeerd bij de Rechtbank te Utrecht (21 maart 2011).

De Standaardvoorwaarden kunnen worden beschouwd als algemene voorwaarden en worden van toepassing bij de koop van een toegangskaartje voor een wedstrijd in het betaald voetbal of bij de aanschaf van een seizoenskaart.

Relatie
Doordat de bevoegdheid voor het opleggen van landelijke stadionverboden is gebaseerd op deze voorwaarden, is een contractuele relatie vereist tussen de KNVB en de supporter aan wie de KNVB een stadionverbod wil opleggen. Gebleken is dat deze contractuele relatie tussen de KNVB en de supporter lang niet altijd bestaat. In dat geval baseert de KNVB de bevoegdheid tot het opleggen van een landelijk stadionverbod op de volmacht.'

Op bijgaande site kun je alle standaardvoorwaarden lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, alleen in het stadion zelf mits die bevoegdheid is overeengekomen met de eigenaar van het desbetreffende stadion.

De rechter kan wel een gebiedsverbod opleggen. Een burgemeester ook maar diens beslissing kan door een rechter vernietigd worden (bijv. als het gebied te groot is of de periode waarop het betrekking heeft te lang.)