Wat is de te verwachten maximum snelheid van een volksboot 480 met een 4pk motor?

Onze zoon van 12 wil ook graag alleen met het bootje het water op kunnen. Wij hebben hem net gekocht en weten niet of dit mag gezien de voorwaarden die gelden voor kinderen van 12 en de maximum snelheid van de boot. wie kan ons informeren?
Hij heeft al verschillende zeillessen gehad. Wij moeten nog beginnen.

Toegevoegd na 1 week:
De boot weegt vaarklaar ca. 200kg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Zo'n boot is dus 4 meter 80 lang. Een twaalfjarige mag daarmee maximaal 13 kilometer per uur varen. Met een 4 pk motor kun je echter harder dan 20 kilometer per uur gaan, en dat mag jullie zoon niet. Om met een 4 pk motor te mogen varen is de minimale leeftijd van 18 jaar vereist, en het hebben van een klein vaarbewijs 1.
Dus de zoon mag alleen met de volksboot varen wanneer er een 2 pk motor op zit. Want de snelheid die de boot KAN halen telt, niet dat jullie hem bezworen hebben dat hij alleen maar langzaam varen mag.
Amadea