Verwijst de naam van de bioscoop pathe naar de eetbare versie van pathe?

Ik zat even te denken over de naam van deze bekende bioscoopketen en toen drong het tot me door dat het natuurlijk ook etenswaar is. Aangezien het logo van pathe een kip is vroeg ik me af of hier ook echt zo'n verband tussen zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I denk het Niet! :P

Het beste antwoord

Nee, ten eerste schrijf je de eetbare variant van Pathe anders (paté) en daarnaast ken ik geen kippenpaté.

Pathé komt van de Pathé brothers.
De gebroeders Pathé waren aan het begin van de 20e eeuw de belangrijkste spelers in de filmwereld. Émile Pathé (1860-1937) en Charles Pathé (1863-1957) bouwden zo'n dominant imperium op dat ze de bijnaam 'de Napoleon van de filmindustrie' kregen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebroeders_Path%C3%A9
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie info, wist niet, plusserdeplus dus!

Andere antwoorden (2)

ik denk dat het gewoon een grappig verzonnen naam is..
ik bedoel, ik denk niet dat er een diepere betekenis achter zit?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat lijkt met toch niet.
De eetbare paté schrijf je zonder h. Ik neem aan de Pathe (of Pathé, dat weet ik even niet) de naam is van de oprichter van de bioscoopketen.