Verschil tussen lopen op een loopband en lopen op een atletiek-piste?

Beste mensen,

ik twijfel eraan om een goedkoop elektrische loopband te kopen voor thuisgebruik.

Ik zou graag de volgende loopband willen aanschaffen:

https://www.koopgoedkoop.nl/sport-wellness/fitness/cardio-fitness/loopband-met-3-lcd-scherm-550-watt.html

Het enige nadeel is (misschien) dat het op maximum 10km/uur ingesteld kan worden, wat op zich niet heel traag is maar ook niet zeer snel...

Het voordeel is wel dat je ze thuis op eender welk moment het kan gebruiken en bij sommige weersomstandigheden is dat niet mogelijk om buiten te gaan lopen...

Kan iemand mij het verschil en de voor- en nadelen opnoemen van het trainen op zo'n loopband binnen en buiten lopen op een atletiek-piste bijvoorbeeld?

Is zo'n loopband de moeite waard?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

Naar mijn bescheiden mening doe je meer profijt door lid te worden van een fitness club (in Nederland noemen ze dat sportschool dacht ik) of door een beurtenkaart aan te schaffen.

Waarom?

Bij aankoop van de hierboven geschreven loopband geef ik jou de volgende garanties:

Je raakt binnen de kortste keren gefrustreerd omdat dat ding jouw mogelijkheden beperkt.
Je betaalt je blauw aan onkosten voor herstel en verbruik als je er echt veel gebruik van maakt.
Je zet die loopband doorgaans op een 'afdankertjes' plaats waar jouw inspiratie en jouw fut beneden alle peil zakt. tenzij je hem in jouw woning bij de TV en zicht naar buiten plaatst. Maar dan gaan andere gezinsleden vaak klagen en dan verhuist dat ding toch weer naar de vergeethoek van de woonst.

Ik ben nochtans een optimist hoor maar de jarenlange ervaring heeft mij geleerd dat slechts een minimum aantal mensen op het thuisfront optimaal plezier heeft en/of optimaal gebruik maakt van fitness toestellen. Zo ook met zonnebanken, infrarood cabines en sauna's. We kopen ze met de beste bedoelingen doch we onderschatten een aantal factoren enorm.

Misschien ben jij één van die weinigen die het wel gaat benutten.

Maar...

dan dien je mijns inziens een duurdere loopband met het dubbele aan vermogen te kopen. En dan komt dus de bedenking dat je wellicht beter kan overwegen om een sociaal abonnement bij een fitness centrum in jouw buurt te nemen.

Denk hier maar eens heel goed over na en zoek via internet eens mensen op die deze aankoop effectief doorgezet hebben.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Buiten lopen is veel minder eentonig, op een machine ben je eerder geneigd te stoppen: als je buiten een traject loopt kan je niet zomaar stoppen want je moet toch oo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten heb je minder snel de neiging om te stoppen, en je hebt verschillende landschappen, dus ik zou gewoon buiten lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf geef je al een aantal voordelen aan van het lopen op een loopband, zoals het thuis kunnen lopen onder alle weersomstandigheden en het lopen op elk moment dat het jou uitkomt.

Daarnaast is het ook een voordeel dat het loopoppervlak van een loopband gelijkmatig is en zonder oneffenheden, en een goede demping heeft. Het is daardoor minder belastend voor je spieren en verkleint de kans op ongelukken.
Bij goede loopbanden kun je ook een hellingspercentage instellen, zodat je op "heuvels" kunt lopen. Goede oefening!

Saaiheid kan wel om de hoek kijken, maar daarvoor vind je in onderstaande link wat tips.

Lopen in de buitenlucht is veel gezonder en afwisselender, en je ziet nog eens andere mensen.

Maar waarom zou je het niet combineren? Thuis oefenen op je band, en voor de afwisseling en de gezonde buitenlucht nu en dan buiten lopen? Dat hoeft niet perse op een atletiekbaan.

Oja, ik zou niet een te goedkope loopband uitkiezen. Goedkoop is vaak duurkoop. Laat je goed voorlichten.

http://www.loopband.com/