Ja hoor een heleboel:

Leyla Rajabi, Iran
Hoewel het Iraanse regime het vrouwen flink moeilijk maakt mee te doen, kwalificeerde Rajabi zich voor het kogelstoten - een hoofddoek is wel verplicht.

Soulmaz Abbasiazad, Iran
Net als de Iraanse roeisters, die het schoppen tot de halve finales roeien in de skiff, strijdt ook Abbasiazad voor vrouwenparticipatie in sport.

Nur Suryani Mohamed Taibi, Maleisië
De eerste Maleisiër ooit die meedeed voor een medaille op luchtgeweerschieten. Ze is bovendien acht maanden zwanger.

Sarah Attar, Saoedi Arabië
Deelname van 800 meter-loopster Attar uit Saoedi is een enorme mijlpaal voor alle vrouwen in het zwaar islamitische land.

Wojdan Shaherkani, Saoedi Arabië
Ook haar landgenote judoka Shakerkani zorgt voor een triomf. Ze mocht met een speciaal ontworpen judohoofddoek meedoen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat waren er nog maar een paar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Ja zeker, zoals Sarah Attar, zij rent op de 800meter voor Saoedi-Arabië.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, vast wel, waarom niet.

Geloofsovertuiging van sporters worden niet vastgelegd. Maar de sportsters uit islamitische landen zoals Saudi Arabie of Iran zullen zeer waarschijnlijk moslima zijn.

Deze sportsters dragen ook gewoon een hoofddoek tijdens het sporten (zelfs bij judo)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk, wat dacht je van Islamitische landen als Turkije, Marokko, Tunesië, Algerije, Pakistan, Maleisië, Somalië, Iran, Egypte enzovoorts. Veel van die landen nemen al heel lang deel op de spelen.

Allemaal landen waar de bevolking voor praktisch 100% moslim is, dus ook de vrouwen.

Er zijn een paar landen waar het voor moslima's bijna onmogelijk is om te kunnen sporten, zoals Saoedi Arabië maar zelfs die hebben 2 vrouwen naar de spelen gestuurd. En dat is geloof wel het meest strenge Islamitische land ter wereld.

Dus alle gematigde Islamitische landen sturen al jaren en jaren vrouwelijke atleten naar de Olympische spelen.