Hoe wordt de tijd gemeten bij het zwemmen.

En dan bedoel ik natuurlijk bij de finish, hoe kunnen ze zo precies de tijden weten te weergeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.7K

Antwoorden (3)

Tegen de muur zit een elektronische sensor achter een plaat of matje, net onder water. Dat moeten de zwemmers aantikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij grootte wedstrijden met een elektrische plaat die ze moeten aan tikken maar bij kleine wedstijden van een provincie ofzo zoals bij mij staat er bij elke baan iemand met een stopwatch voor de tijd op te meten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij grote wedstrijden wordt de start aangekondigd door de zin "take your mark..." gevolgd door een pieptoon. Op dat moment gaat de klok lopen. Ik heb het niet exact kunnen achterhalen, maar neem aan dat het startsignaal uit luidsprekers bij elk startblok komt: anders hoort de zwemmer die dichter bij de speaker staat het startsignaal net iets eerder. Ook neem ik aan dat in de startblokken gemeten wordt of een zwemmer niet voor het startsignaal weggaat. Bij atletiek geldt zelfs dat je een valse start hebt als je binnen 0,1 seconde ná het startsignaal vertrekt, omdat dat de minimale reactietijd is.

Verdere tijdmeting vindt plaats met behulp van platen aan beide kanten van het zwembad. Deze worden aan de randen opgehangen, exact 50 meter uit elkaar (dat kunnen ze meten met een laserstraal). Op die manier kan gecorrigeerd worden voor afwijkingen in de lengte van het zwembad: de baan kan bijvoorbeeld door uitzetting van de randen bij warm weer nét iets korter dan 50 meter zijn.
De platen bestaan uit plastic lamellen met daarachter een metalen strip. Door die strip loopt een elektrisch stroompje, waarvan de sterkte gemeten wordt. Als er niks gebeurt met de plaat blijft de stroomsterkte gewoon constant. Maar als een zwemmer (hard genoeg) aantikt op de plaat verandert de weerstand van het metaal. De verandering in de elektrische stroom kun je dan natuurlijk opmerken en gebruiken voor een heel nauwkeurige tijdwaarneming.

Toegevoegd na 5 uur:
nu ik er verder over nadenk denk ik overigens dat variaties in de lengte van het bad door temperatuurschommelingen echt minimaal zijn. Ze ontstaan meer bij de constructie van het zwembad. Een officieel wedstrijdzwembad zal ook net iets langer dan 50 meter gemaakt worden, om ruimte voor die platen voor de tijdmeting te houden.