Wanneer win je een judowedstrijd?

Ik zit nu naar de olympische spelen te kijken, en zag net Dex Elmont in actie. Maar ik snap er helemaal niks van. Waarom krijgen de judoka's geen punten als ze de tegenstander neerleggen en er dan op liggen? En waarom krijgen sommigen (een) gele kaart(en)?
Dus kortom; wanneer wint een judoka nou de wedstrijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.6K

Het beste antwoord

Over de straffen: Straffen worden onderverdeeld in lichte straffen, shido, en zware straffen, Hansoku-make. Wanneer men een straf verdient, heeft dat, behalve de eerste straf, een gevolg voor het scorebord:
de eerste shido is een waarschuwing en verschijnt niet op het scorebord;
bij de tweede shido krijgt de tegenstander een yuko;
bij de derde straf verdwijnt de yuko en wordt deze vervangen door een waza-ari;
Vier shido's staan gelijk aan één hansoku-make.
Een hansuko-make leidt tot het verliezen van de wedstrijd waarbij de andere judoka punten krijgt gelijk aan een ippon (10), en kan tot diskwalificatie leiden, zie hieronder.

Een ippon krijg je trouwens ook als je de tegenstander volledig op de rug hebt gekregen en hem in de houdgreep hebt. Een ippon betekend volledige winst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Degeen die de meeste punten heeft, wint. Hoe die punten worden toegekend kan je hier in Jip en Janneke stijl zien:

http://www.judokids.nl/html/body_judoweetjes.html#puntentelling

De gele kaart wordt uitgedeeld als je coach te luidruchtig is. De judoka krijgt dan een koka (3/10 punt) als strafpunt.

http://www.scholieren.com/werkstukken/29882
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meerdere redenen voor een gele kaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pepecruz Soms krijgen ze er ook een voor passiviteit, wat houdt dat dan in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Passiviteit wil zeggen dat ze in de ogen van de scheidsrechter(s) niet genoeg doen. Niet genoeg proberen aan te vallen ....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies in de halve finale kreeg dex er inderdaad één omdat hij niet genoeg aanviel, de japanner was steeds eerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wint direct als je een ippon (tegenstander met beide schouders op de mat) maakt. Anders tellen de scores in de wedstrijd. Is het gelijk wordt er nog eens 3 minuten gevochten, Is het wederom gelijk bepalen de scheidsrechters de winnaar.