Materiaalkeuze voor het flyboarden wordt specifiek bepaald door wat je aantrekt in de sport. Wil je ontspannend cruisen, dan is een wat langer board van +/-100cm en een 2m² matraskite al voldoende. Wil je springen en carven, dan worden depowerbare kites en boards van +/- 85cm gebruikt. Je kunt het natuurlijk zo gek maken zoals je zelf wil kwa professionaliteit van je materiaal.

Vliegers/Kites:
Op het land heb je kites nodig die stabiel en veilig zijn, eventueel goed kunt depoweren en ze moeten tegen een stootje kunnen. Als je begint met flyboarden is het gebruikelijk en het meest aan te raden om met een kleine vlieger te beginnen variërend van 2m² tot maximaal 5m². Als je ten val komt kun je gemakkelijk de kracht van de vlieger lozen door de vlieger los te laten.